The Sonata Project – Salzburg: ez az alcíme a negyvenkettedik éves kínai sztár-zongorista legújabb albumának, melyet a Salzburgi Mozarteumban vettek fel vele, és amelyen Mozart 310, 331, és 475-ös Köchel jegyzésű szonátája mellett a 457-es fantázia is felcsendül.
Hiába Wolfgang Amadeus Mozart a világon az egyik legismertebb és legelismertebb zeneszerző – akinek az itt hallható Török-indulója mondjuk telefon-csengőhangként is széles felhasználói körben ismert – mégis viszonylag ritkán látjuk új kiadványokon szerepelni a nevét.
Ezért is már szinte felkapja a zenehallgató a fejét, mikor Yundi új albumán – amelyet egyébként nagyon autentikus helyszínen: Salzburgban vettek fel – éppen Mozart K. 310., K. 475., és K. 331. zongoraszonátái szerepelnek; a K. 457. fantázia kíséretében. Külön is érdekesség, hogy a tizennyolc éves kora óta a reflektorfényben élő, és a nagy világcégeknél remek Chopin és Liszt lemezeket készítő – Chopin legjobb kortárs előadójaként ismert – Yundi Li most az emblematikus romantikus pianisták és az érett Beethoven után éppen Mozart felé fordult.
Yundi az első kínaiként és a történelem legfiatalabb zongoraművészeként nyerte meg 2000-ben a Nemzetközi Chopin Zongoraversenyt, 2023 novemberében pedig, már elismert Steinway-művészként, rajongott zeneszerzőjének szonátáit játszotta fel a salzburgi Mozarteum nagytermében. Az alcímben jelzett projektről pedig annyit: hogy lemezének megjelenését követően a kínai virtuóz koncertkörútra indul, hogy felkeresse a történelmileg Mozarthoz kötődő városokat: köztük Bécset, Párizst, Münchent, Frankfurtot, Kölnt és Berlint – hogy személyesen is népszerűsítse új albumát.
De térjünk most vissza a Warner Classics kiadásában 1 CD, 1 Blue Ray, illetve 2 vinyl LP formátumban is megjelenő vadonatúj kiadványhoz, amely mindjárt az elején egy nagyon is jól ismert szonátával kezdődik: ez pedig az „Alla Turca” ragadványnéven is ismert A-dúr szonáta, No.11 K 331 – harmadik tételében a népszerű Török indulóval. Már itt kiviláglik, hogy egy ilyen kaliberű klasszis mennyi újat tud mondani akár egy ilyen népszerű darabról is.
Yundi ugyanis az új album borítóján is kifejtette, hogy Mozart zongoraszonátáiban – melyek már hétéves kora óta elragadtatással töltik el és végigkísérték az életét – megmutassa a Mozart operáihoz hasonló tónusokat, hangulatokat, ötletességet, és a dallamok áradását. Yundi bevallott célja, hogy saját szavaival megfogalmazva közönsége hasonló rajongást éljen át „a legzseniálisabb zeneszerző éneklő, színes, emberi hangvétele” iránt.
Mozart népszerű zongoraszonátái közül elhangzik a különösen személyes hangütésű és szívhez szóló a-moll No.8 K 310 szonáta is – amely a szerző életének legtragikusabb időszakában: édesanyja halálakor, 1778-ban keletkezett. Szinte párdarabjaként a legnagyobb: a Mozart zongoraszonátái között ritka – és ugyancsak – moll hangnemben írt, c-moll No.14 K 457 is felcsendül Yundi nagyon átélt előadásában.
Minden tekintetben ezt a – játékossága, kecsessége és kedvessége mellett néha hihetetlenül sötéten mély tónusú sorozatot erősíti itt az előzőhöz illeszkedő, majd negyed órás c-moll fantázia, K 475 is. Pazar előadásokat hallunk, inspiráló helyszínen és remek előadásokban: – néhol már Beethoveni erejű és súlyú interpretációkkal.
Komlós József JR