Kezdőlap Zenei élet Morning and Evening – Fazil Say

Morning and Evening – Fazil Say

Az 1970-ben Ankarában született zongoraművész-zeneszerző napjaink legkiemelkedőbb pianistái közé tartozik – amint ezt J. S. Bach, C. Ph. E. Bach, Daquin, D. Scarlatti, Mozart, Haydn, Chopin, Liszt, Schumann, Brahms, Csajkovszkij, Janáček, Debussy, Ravel, Albéniz, Granados, Satie, és saját szerzeményéből készített összeállításán is demonstrálja.

Fazil Say új dupla CD-s megjelenése a Warner Classics-nál egy előadói koncepció mentén megszületett benyomásokból építkező barangolás a klasszikus zene világában, melynek során a zongoraművész az album első CD-jén olyan darabokat mutat be, melyek számára a reggel érzetét keltik – míg párdarabján az este és az éjszaka színeit jeleníti meg. „A reggel örömteli egyszerűségéhez és az este melankóliájához illő zene…” – foglalta össze tömören Fazil Say, és a munkafolyamatról így mesélt:

„2019-ben kezdtem el gondolkodni azon, hogy konceptalbumokat készítsek. Az általam kidolgozott ötletek közül az egyik leginspirálóbb az volt, hogy összegyűjtsem azokat a műveket, amelyeket reggel és este szívesen hallgatnánk. Ez volt a személyes késztetésem a Morning and Evening albumok elkészítésére

Következésképpen mindkét albumhoz olyan zenéket kerestem, amelyekről úgy éreztem, hogy akár a reggelre, akár az estére emlékeztetnek, és olyan darabokat választottam, amelyek megtestesítik a napszakok egyedülálló örömét és melankóliáját. A folyamat során hozzáadtam néhány új művet azokhoz, amelyeket sok éve koncertjeimen játszottam már.

Nem sokkal a járvány előtt felvettem ezeket a darabokat a salzburgi Mozarteum Hallban, két albumra bontva őket. Azt hiszem, egy elragadó tömböt alakítottam ki, amelyben minden darab a saját interpretációs stílusommal fejeződik ki. Számomra ezek mind gyönyörű zeneművek.

Azon az elven dolgozva, hogy a reggeli zenéhez az egyszerűség illik, a Morning (Reggel) albumon erősen a barokk és a kora klasszikus darabok felé hajlottam. Például létrehoztam egy reggeli klasszikus sorozatot, amely főleg C.P.E. műveiből állt. Mellette ott van Johann Sebastian Bach, Daquin, Domenico Scarlatti, Mozart, Haydn, Chopin, Debussy és Csajkovszkij. Természetesen vannak energikusabb darabok is az albumon, mint például a Winter Morning in Istanbul című szerzeményem és az Asturias Albéniztől.

Az Evening (Este) album a romantika és a késő romantika időszakának klasszikusait tartalmazza, köztük Chopin Nocturne-jeit. Hiszen maga a „nocturne” szó esti zenét jelent. A szintén Chopin által írt Berceuse pedig egyfajta altatódal. Néhány impresszionista művet is választottam, például Debussy Clair de lune-ját (Holdfényét). Az esti hallgatásra kiválasztott művek a Spanish Dance No.5 (Granados), a „Dobrou noc!” (Janáček), Intermezzo No.1 (Brahms), „Isoldes Liebestod” (Wagner), Gnossiennes (Satie), „Ständchen” (Schubert–Liszt), Sonatine (Ravel) és „Träumerei” (Robert Schumann).

Ezeket a darabokat játszva megéreztem a reggel és az este sajátos ritmusát, amely természetes folyásukban rejtőzik. Remélem, örömmel hallgatják őket.”

De felfoghatjuk ezt a szubjektív válogatást – mely a barokktól a klasszicizmuson és a romantikán át egészen a XX. századi impresszionistákig vezeti a hallgatót – egyfajta nagyon magas színvonalon megvalósított portrélemezként is: mely egy igazán különlegesen érzékeny és lenyűgözően sok színt bemutató zongorázással szórakoztatja hallgatóit.

Mert egy bizonyos szinten túl – a legnagyobb előadóművészeknél – már nem is csodálkozunk rá az évtizedek során kikristályosodott magas fokú technikai tudásra, vagy az olyan részletekre: mint Fazıl Say leheletfinom billentése, vagy éppen magukkal ragadó szárnyaló költői gondolatai – melyet zongorajátékával átad.

Egy bizonyos művészi szint fölött ugyanis – és ilyent Fazil Say művészete is – már csak az ámulat és a gyönyörűség marad: a szerzőre való rácsodálkozás és a mű felfedezésének öröme. Ilyen ez a két és egynegyed óra végig. De ha csak két momentumot emelnék ki arra például, hogy miért olyan lenyűgözőek Fazil Say víziói: elég meghallgatni Domenico Scarlatti f-moll szonátájának vagy Fazil Say romantikus és népi elemekből építkező tételének felvételét. Ráadásul Fazil Say nem sematikus: minden korszakot és szerzőt egészen más szempontok alapján közelít meg. Egy pillanat unalom nincs a játéka társaságában.

Komlós József JR