Radikális csökkentésre van szükség a felhasználásuk terén
BUDAPEST (2024. július 23.) – Még jelenleg is tart a Műanyagmentes Július, amely egy globális mozgalom. Az egyszerhasználatos műanyagok felhasználásának csökkentése soha nem volt olyan fontos, mint most. Egyes vélemények szerint Földünk fulldoklik az egyszerhasználatos műanyag hulladék miatt.
A ’50-es és ’70-es évek között még kis mennyiségű műanyagot állítottak elő, ezért az emiatt keletkező műanyag-hulladék is még kezelhető volt. A ’70-es és ’90-es évek között viszont a műanyag előállítása megháromszorozódott. A kétezres évezred első évtizedében annyi műanyag készült, mint amennyi összesen az azt megelőző negyven évben. Ma több mint négyszázmillió tonnányi műanyagot állítanak elő évente az ENSZ adatai szerint.
Amennyiben ez a trend folytatódik, abban az esetben 2050-re az emberiség elérheti az évi 1100 millió tonnát1 az eldobható műanyagok terén, amelyeket csak nagyon rövid ideig használnak világszerte. A rendelkezésre álló adatok szerint napjainkban a globális műanyaggyártás 36 százalékát az olyan csomagolási célú előállítás teszi ki, mint például az üdítők és ásványvizek tárolására szolgáló PET-palack gyártás. Sajnálatos módon azonban az ilyen csomagolóanyagok 85 százaléka a hulladéklerakókban vagy a természetben végzi.
Bár manapság sokan hulladékezelési problémaként tekintenek erre a kérdésre, nem szabad megfeledkezni arról a tényről sem, hogy az egyszerhasználatos műanyagok 98 százalékát fosszilis üzemanyagokból állítják elő. A műanyaggyártás miatt keletkező károsanyag-kibocsátás 2040-ig 19 százalékkal nőhet.
Szomorú adat, de hétmillió tonnányi műanyaghulladéknak csak tíz százaléka kerül újrahasznosításra. A maradék több millió tonnás mennyiség hulladéklerakókban, folyópartokon, illetve az óceánokban végzi. Az ENSZ figyelmeztetése szerint amennyiben az emberiség nem változtat a műanyagok gyártásán, felhasználásán és az ezzel kapcsolatos hulladékkezelésen, abban az esetben 2040-re megtriplázódhat az ökoszisztéma műanyagterhelése és elérheti éves szinten a 23-27 millió tonnát. Nem csak a PET-palackok termelése és hulladékká válása jelent problémát. A műanyag-szennyezésért felelőssé tehetők a cigarettacsikkek is, amelyek szűrői apró műanyagszálakat tartalmaznak, de az élelmiszerek csomagolásai, a szívószálak, a bevásárlószatyrok és a keverőeszközök is problémát jelentenek.
A SodaStream portfóliójával olyan megoldásokat kínál, amelyek segíthetnek csökkenteni a műanyagszennyezést. Az otthoni szénsavasvíz készítéssel ugyanis elkerülhető az egyszerhasználatos PET-palackok használata. Egyetlen egy készülék újratölthető szénsavasító palackja több ezer műanyagpalack kiváltását teszi lehetővé.
A SodaStream mindenkit arra buzdít, hogy csatlakozzon az olyan, műanyaghulladék csökkentését célzó globális kezdeményezésekhez, mint például a Műanyagmentes Július. A mozgalom hivatalos webloldala: www.plasticfreejuly.org
A SodaStream-ről
A SodaStream a világ első számú otthoni szénsavasító készülék gyártó márkája (mennyiség tekintetében), amelyet a PepsiCo 3,2 milliárd dollárért vásárolt meg. A SodaStream lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy másodpercek alatt könnyen átalakítsák a hagyományos csapvizet szénsavas vízzé vagy ízesített üdítőitallá.
A SodaStream szénsavasító berendezéseivel 45 országban van jelen, a termékek több mint 90 000 kiskereskedelmi üzletben állnak rendelkezésre 45 országban, gépeit 22 millió háztartásban használják rendszeresen. A SodaStream gépek magyarországi forgalmazását 2008-ban kezdték meg a viszonteladói hálózat kiépítésével, amelynek köszönhetően jelenleg közel 450 boltban érhetőek el a termékek, és az üzletek száma folyamatosan bővül.
Ha többet szeretne megtudni a SodaStreamről, kövessen minket a Facebookon, a Twitteren, a Pinteresten, az Instagramon és a YouTube-on a www.SodaStream.com és www.sodastream.hu webhelyeken.
A PepsiCo-ról
A PepsiCo termékeit naponta több mint egymilliárdszor fogyasztják a fogyasztók a világ több mint 200 országában és területén. A PepsiCo 2021-ben több mint 79 milliárd dollár nettó árbevételt ért el, amelyet a Lay’s, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker és SodaStream termékeket tartalmazó kiegészítő ital- és készétel portfóliójának köszönhet. A PepsiCo termékportfóliója élvezetes élelmiszerek és italok széles skáláját tartalmazza, köztük számos ikonikus márkát, amelyek egyenként több mint 1 milliárd dollár becsült éves kiskereskedelmi forgalmat generálnak.
A PepsiCo-t az a vízió vezérli, hogy az italok és a készételek globális vezetője legyen. A pep+ a stratégiai végponttól végpontig tartó átalakulásunk, amely a fenntarthatóságot és az emberi tőkét helyezi a középpontba abban, hogyan fogunk értéket és növekedést teremteni azáltal, hogy a bolygó határain belül működünk és pozitív változásokat inspirálunk az emberek számára. További információért látogasson el a www.pepsico.com oldalra, és kövesse a Twitteren, Instagramon, Facebookon és LinkedIn-en a @PepsiCo-t.