Emmanuel Pahud fuvolaművész és Éric Le Sage zongoraművész a „Mozart történetek” című új közös albumukon Mozart eredetileg hegedűre és zongorára írt szonátáit játsszák – fuvolára áthangszerelve.
Mozart nem hagyott ránk kimondottan sok fuvolára komponált művet – és így van ez kíséretes szonátái vonatkozásában is. A megbízás sokszor ugyanis eredetileg egy hegedűszonátára vagy egy sorozatra vonatkozott, de aztán ezeket a műveket fuvolára adaptálták – már a Mozart nyolcéves korában az angol királynő megrendelésére írt C-dúr szonáta esetében is.
Mindezeket azért tartottam fontosnak a bevezetőben kiemelni, hogy már Mozart életében is bevett gyakorlat és általános szokás volt átiratok készítése – és ezek aztán nyomtatásban is megjelentek. Tehát ezek mai előadása is így-vagy úgy autentikusnak tekinthető.
Így van ez az Emmanuel Pahud vadonatúj Warner Classics albumán meghallgatható B-dúr szonáta, K.378, G-dúr szonáta, K.379, e-moll szonáta, K.304 és C-dúr szonáta, K.296 esettében is – melyek Wolfgang Amadeus Mozart hegedűre írt szonátáinak olyan fuvolára és zongorára áttett átiratai, melyek már a szerző életében, vagy nem sokkal korai halála után készülhettek el.
Emmanuel Pahud-ot bevallottan már kisgyermek kora óta elbűvölik Mozart művei. Ahogy ő mondja: „Mozart az oka annak, hogy zenész lettem”. Külön érdekes egybeesés – hogy a világhírű zenésznek a születésnapja is egy napon: vagyis január 27-én van Mozartéval, ami a nagyszerű zeneszerző iránti tiszteletét különösen személyes kötődéssé teszi.
„Ötéves voltam, amikor először hallottam Mozart zenéjét – anélkül, hogy tudtam volna mi az, mert nincs zenei hátterem. A zene egy szomszédos lakásból jött, ahol egy zenész család élt, és a szomszédunk fuvolán gyakorolt. Egyszer a folyosón dúdoltam ezt a nekem tetsző dalt, mikor a szomszéd meglátott, és azt mondta: „Ó, ez Mozart fuvolaversenye, amit énekelsz!”. Így hát megkérdeztem tőle: „Meg tudnád tanítani nekem Mozart fuvolaversenyét?”, és így kezdődött az egész. Tíz évvel később, miután megnyertem a Belga Országos Fiatal Művészek Versenyét, először adtuk elő a darabot zenekarral a színpadon. Ekkor döntöttem el, hogy nem csak szórakozásból, hanem komolyan ezt akarom csinálni. Zenész akarok lenni.” – mondta el Emmanuel Pahud az Ellena Taylornak adott interjújában.
A francia-svájci fuvolaművész, Emmanuel Pahud az egyik legismertebb név a mai klasszikus zenei szólisták közül, és a közönség körében széles körben elismerést aratott barokk, klasszikus, és romantikus előadásaival is. Kamarapartnerével: Éric Le Sage zongoraművésszel ismét egy igazán magával ragadó, zeneiséggel teli Mozart-albumot készítettek, melyen az átíratok magától értetődően szólnak, hangszerszerűek és magukban hordozzák a szerzőt jellemző rokokó báj minden rétegét.
Komlós József JR