A neves francia zongoraművész: Alexandre Tharaud legújabb lemezét teljes egészében Johann Sebastian Bach géniuszának szentelte.
Egy évvel a Ravel zongoraversenyek új szemléletű felvétele, és a nyáron megjelent négykezeseket felvonultató hangulatos Four Hands ezen oldalakon is ajánlott megjelenései után Alexandre Tharaud most kizárólag Bachra koncentráló műsorral jelentkezik.
Mintha az adventi elmélyülés és karácsonyra készülés meghitt csendjében megállna a pillanat: szólózongorán hallgathatjuk Johann Sebastian Bach – esetenként jól ismert – műveinek részleteit; mégpedig zömében úgy, ahogyan azt ez eddig soha sem hallhattuk.
Ugyanis Alexandre Tharaud igazi meglepetéssel rukkolt elő így az év végéhez közeledvén: leginkább a saját maga által készített Bach-átiratokból állított össze egy bő egyórás albumot. Így aztán egy szál zongorára átírva hallunk olyan esetenként közismert tételeket, mint a János passió hatalmas nyitókórusa: a ‘Herr Unser Herrscher’, aztán a Máté passióból az ‘Erkenne Mich, Mein Huter’ korál és az ‘Aus Liebe Will Mein Heiland Sterben’ kezdetű ária; de elhangzik a szélesebb közönség által is kedvelt Bach/Gounod átirat: az Ave Maria zongorás változata is.
Mert Bach szóló billentyűsre komponált hangszeres zenéjéből csak a C-dúr és a d-moll prelűd, a Vivaldi után írt orgonaverseny ‘Siciliano’ tétele, és a teljes a-moll szvit hangzik el eredeti formájában – a többi itt szereplő darab pedig mind átirat: melyek egy kivétellel mind Alexandre Tharaud munkái, és a francia zongoraművész hangszerelői tehetségét és kivételes érzékenységét dicsérik.
Alexandre Tharaud átirataiban így aztán az Alessandro Marcello után írt billentyűsverseny Adagiója és a III. zenekari szvit gyönyörű Air tétele mellett az eredetileg lantra és fuvolára írt művek is szólózongorás változatokban hangzanak el.
A francia művész koncerteken érlelte ki új megjelenésének zeneanyagát, melyet aztán remek akusztikai térben, stúdiókörülmények között rögzített. Nagyon emelkedett, bensőséges, és ihletett pillanatokból építkezik ez a technikailag is kiválóan megvalósított album, amely Bach művészetének kivételes szépségeit egy értő zongoraművész szemszögén keresztül szemlélve mutatja meg.
Mert ha csak a barokk kor gyakorlatát nézzük, azzal is igazolható, hogy Johann Sebastian Bach esetenként egészen más szellemű vagy tónusú műveiből átiratokat készített zongorára Alexandre Tharaud. Hiszen maga Bach is gyakran élt ezzel a gyakorlattal – s most, mikor ezen a mély átéléssel megvalósított összeállításon megszólalnak a mester vokális műveinek részletei, a fantáziák, prelűdök, a zenekari vagy versenymű tételek; Bach géniusza ugyanúgy csillog és ragyog.
Komlós József