Kezdőlap Régió VOLVO

VOLVO

A Volvo 7700 Hybrid városi busz bemutatása

Évek óta sorozatban gyártja a Volvo a hazánkban is jól ismert 7700-as, végig alacsonypadlós, városi típus dízel-elektromos hibrid hajtású modelljét, amelyből már közel félezer példány fut Európa városaiban, az utazóközönség, a gépkocsivezetők és az üzemeltetők legnagyobb megelégedésére. Idén tavasszal pedig Miskolcon forgalomba állt az első magyarországi 7700 Hybrid, amellyel szintén igen kedvezőek a kezdeti tapasztalatok. A járművet az elkövetkező napokban Kecskeméten is kipróbálják.

Aligha kell bemutatni a Volvo 7700-ast, hiszen ebből a korszerű, kényelmes, biztonságos és gyors utasáramlást biztosító típusból évek óta igen sok üzemel a BKV, illetve a Volánok kötelékében. Ennek 12 méter hosszú változatán alapul a svéd gyártó párhuzamos elvű hibrid autóbusza, ami azt jelenti, hogy a dízel-, illetve az elektromos motor külön-külön vagy együttesen is részt vehetnek a jármű hajtásában. Az elektromos motor viszonylag nagy teljesítményének köszönhetően a hétliteres erőforrást egy kisebb és könnyebb, ötliteres, 215 lóerős dízelmotorral válthatták fel. Az elektromos motor (I-SAM) pedig egyben indítómotorként, illetve generátorként is szolgál, míg a segédberendezések elektromos hajtásúak. Mindez annyival csökkenti a jármű tömegét, hogy a fékezési energia visszanyeréséből származó áram tárolására szolgáló akkumulátorok többlettömege, illetve a hibrid rendszer egyéb elemei nem korlátozzák a busz utaskapacitását.
A hajtásrendszer működésének lényege, hogy elinduláskor egyedül a kezdetektől maximális nyomatékot, így egyenletesen dinamikus gyorsítást nyújtó elektromotor működik. Ez csendes és nulla károsanyag-kibocsátású üzemelésével a városlakóknak legalább annyira a kedvére tesz, mint az utasoknak. Majd húsz kilométer/órás sebesség felett a dízelmotor is munkába áll, az utazási tempó elérése után pedig már csak a belsőégésű erőforrás hajtja a járművet. Fékezéskor ismét működésbe lép az elektromos motor, azonban ekkor már generátorként, hogy a fékezési energiát elektromos árammá alakítva töltse a tetőn elhelyezett lítium-ionos akkumulátorokat. Álló helyzetben pedig automatikusan leáll a dízelmotor, ezzel is kímélve a környezetet, illetve az üzemeltető költségvetését. Természetesen az elektromos hajtású segédberendezések ilyenkor is működhetnek.
Ebből következően tehát minél gyakrabban kell az autóbusznak fékeznie vagy megállnia, annál nagyobb megtakarítás érhető el. A gyári adatok, valamint az európai tapasztalatok alapján sűrű belvárosi forgalomban 30-37 százalékkal csökken a gázolajfogyasztás, valamint 50 százalékkal mérséklődik a nitrogén-oxid- és a részecskekibocsátás. Mindemellett a hibrid modell megbízhatóságát illetően sem panaszkodnak az üzemeltetők.

Miskolcon egy átfogó környezetvédelmi városfejlesztési projekt keretében állt üzembe idén áprilisban egy Volvo 7700 Hybrid modell, amely valós üzemi körülmények között szóló buszok vonalain szolgál. Az üzemeltető közel kétezer kilométer megtétele utáni első értékelésében kiemelték, hogy a hibrid hajtáslánc kellően dinamikusan mozgatja az autóbuszt, a jármű fordulékonysága kiváló és a futómű jól viseli a miskolci útviszonyokat. Az utazóközönség körében szintén népszerű a jármű, az utasok túlnyomó többsége szívesen veszi igénybe. A számok pedig önmagukért beszélnek: a jármű átlagos üzemanyag-fogyasztása 26,8 liter száz kilométerenként, ami 25,2 százalékkal kisebb a korábbi, nem hibrid buszokkal elért átlagnál és 39,5 százalékkal kisebb az autóbuszra adható normánál.
A Volvo 7700 Hybrid tehát Európa számos városa után már Miskolcon is bizonyított. Lehet, hogy éppen Kecskemét lesz a következő település, amelyet meghódít?

A jármű 2012. július 11-17 között mutatkozik be Kecskeméten. Az első nap délelőttjén az érdeklődők két autóbuszt is megcsodálhattak a Városháza előtt, ezek egyike Prágából, a másik pedig Miskolcról érkezik a bemutatóra.
A Prágából érkező autóbuszt július 11. délutánjától egy héten keresztül a Kunság Volán forgalomba állítja. Ez idő alatt a jármű várhatóan az összes helyi vonalon megfordul.
Kecskemétnek jelenleg három közlekedésfejlesztési projektje van folyamatban: intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztése, térségi elérhetőségek javítása, elővárosi közlekedés fejlesztése. A helyi közösségi közlekedés fejlesztésének keretében a város hibridhajtású autóbuszok beszerzését tervezi, közbeszerzési eljárással.
Fontos, hogy a szakemberek és lehetőség szerint a lakosság is megismerkedjen az új, energiahatékony és környezetkímélő technológiával, és minél több járműtípusról szerezhessen személyes tapasztalatokat. Ennek érdekében a közelmúltban megtörtént a Mercedes hibridbusz bemutatása, amelyet most a Volvo 7700 Hybrid követ.

A Volvo 7700 Hybrid főbb adatai

Hosszúság/szélesség/magasság (m): 12,0/2,55/3,2
Tengelytávolság (m): 5,95
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg): 18.000
Ajtók száma: 2 v. 3
Belépési magasság (mm): 250-270
Utaskapacitás (fő): 95
Dízelmotor típusa: Volvo D5F
Dízelmotor legnagyobb teljesítménye: 215 LE
Dízelmotor legnagyobb nyomatéka: 800 Nm
Elektromos motor legnagyobb teljesítménye: 160 LE
Elektromos motor legnagyobb nyomatéka: 800 Nm
Sebességváltó: Volvo I-Shift 12 fokozatú automatizált
Inverter: DC/DC 600 V/24 V