Egy egészen döbbenetesen nagy hangot ismerhetnek meg az opera szerelmesei Pumeza Matshikiza Decca-albumán, melyen népszerű operaáriákat és dalokat ad elő.
Az egyesek által már idő előtt leírt hanglemezkiadás – szerencsére – láthatóan egyre hatékonyabban működik, és egyre tágasabbra nyitja ki a világ kapuját. A közép- és kelet- európai, latin-amerikai, kínai kiemelkedő tehetségek után most egy dél-afrikai szoprán: Pumeza Matshikiza mutatkozik be a világ nyilvánossága előtt. Érdemes megtanulni ezt az európai nyelveknek nehezen kimondható nevet, mert az egzotikus szépség a következő évtizedek egyik legnagyobb operai sztárja lehet még. Hírek szerint nemsokára Magyarországon is láthatjuk: a művésznő fellép a 2017-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Pumeza Matshikiza 1978-ban született a keleti parti Lady Frerén, és a Fokvárosi Egyetem Zenei Fakultásán cum laude végzett. Így Londonba, a Royal College of Music-ba mehetett tanulni; ahol a Covent Garden „Ifjú Művész Program”-jába is bekerült. Ennek révén bemutatkozhatott a Parsifalban, majd miután a 2010-es dublini énekversenyt megnyerte, 2011-től a Stuttgarti Opera tagja lett. Itt énekelte már Paminát a Varázsfuvolából, Suzannát a Figaróból, Michaélát a Carmenből, és Mimit a Bohéméletből – ezt a szerepet egyébként az Edinburgh Fesztiválon is nagy sikerrel alakította.
Pumeza Matshikiza hangtónusát és éneklési stílusát némely kritikusok Maria Callaséhoz hasonlítják, és a fekete szopránt hallgatva valóban olyan érzésem volt, mintha az ötvenes évek hatalmas díváit hallgatnám. Pumeza gyönyörű hangi adottságai, rekesztése, manírjai olyan hangzásélményt nyújtanak, mely a régi korok nagy énekeseit jellemezte. Nem kérdés, hogy nagy hangja van, nagy térrel, érzelmi színekkel és nagy drámaisággal, mely különösen jól megmutatkozik a verista áriákban.
A jelenleg a boltokba kerülő „Áriák” című album már Pumeza Matshikiza második recital- lemeze a DECCA kiadásában. Műsorán a Bohémélet, La Wally, Angelica nővér, Rusalka, Turandot, Figaro lakodalma, Dido és Aeneas közismert áriái; és népszerű, operai igényű, nagyzenekar-kíséretes dalok: mint a La Paloma – és Ravel, Sarti Tosti, Hahn, Fauré és Montsalvatge dalai szerepelnek. Az zenei kíséretet kiválóan biztosítja a dán Aarhus Symfoniorkester – Tobias Ringborg vezényletével.
Komlós József JR