Nagy várakozás közepette jelent Zséda új albuma – hiszen a magyar könnyűzene meghatározó női előadója négy év után készítette el új, Kémia című stúdióalbumát. A hatodik nagylemez 15 dallal és különleges vendégelőadókkal felturbózva egy hamisítatlan csajos lemez lett.
Zséda a hazai könnyűzenei élet meghatározó női előadója, akinek számos listavezető számot, klipet, arany- és platinalemezt köszönhetünk. Legújabb, ősszel megjelenő hatodik stúdióalbumától is hasonló sikerekre számítunk: a négy éves szünet után megjelenő lemez bátrabb, változatosabb hangzást és tartalmas dalokat tartogat a zeneszeretők számára.
A Zséda (2002), Zséda-Vue (2004), Ünnep (2005), Rouge (2008), és Ötödik érzék (2012) után a Magneoton kiadónál megjelent új lemez 15 vadonatúj dalt tartalmaz – ezen túl pedig az énekesnő pedig nem csak előadója, hanem producere is az elkészült korongnak. A korongra felkerült dalokon mindvégig érezni, hogy sokáig készültek rá az alkotói: a Kémia az egyik legkiforrottabb Zséda lemez lett, tele slágerekkel és beindulós felvételekkel. Az album hangütésében amúgy számos műfaj képviseli magát: a jazz, a blues, a soul, és pop mai uralkodó trendjeinek áthallása mellett helyet kap a líraiság, a sanzon is. A végeredmény egy nagyon mai, modern, mainstream lemez.
A Kémia számos különleges koprodukciót tartalmaz: az első, „Óceán” című dal a lemez előfutáraként jelent meg szeptemberben, és Rakonczai Viktor és Lotfi Begi szerezte. Az „Óceán” egy érzéki, titkokkal teli, nőies szerzemény, amelyben az óceán a nőt szimbolizálja. Zséda Begivel már több dalban működött együtt, azonban Tamással ez volt az első közös munkájuk. A végeredményen ez nem érzékelhető, hiszen hamar létrejött az összhang az énekesnő és az alkotók között. „Imádom ezt a szöveget: a nő maga az óceán, aki magába ölel – számomra ez a hasonlat egyszerre romantikus és szexi!” – mondta Zséda az új szerzeményről.
„Nem véletlen lett ez a szám a lemez első dala. Nagyon jellemez engem, felvezeti a teljes anyagot, megnyitja mindazokat a zenei gondolatokat, amik utána következnek. Ahogy ez a teljes korong egy szerelmes lemez, úgy ez a szám is a szerelem egy különleges pillanatát kapja el.”- mondja a dal kapcsán az énekesnő.
Az „Adj még levegőt” finom hangulatban kezdődik, de hamar felépül, magával repít. Hangulata kissé dekadens, a szövege a szimbolista költőkre emlékeztet, de a hangszerelés nagyon mai. Érdekessége az a modern, instrumentális rész, melyet a hangszerelő ifj. Malek Miklós Zséda hangfelvételeiből kreált eggyé vocoder segítségével.
„Olyan ez a dal, mint egy kiáltás. Egy végtelen és erős érzés, mely mindent és mindenkit magával sodor.” – foglalta össze a szám üzenetét Zséda. A dalhoz egy lyric videó is készült, amely elhagyatott helyeken eleveníti meg a zenei hangulatokat, és amelyben egy pillanatra az énekesnő is megjelenik.
Egy másik együttműködés eredménye az „Úgy szeretném” című dal, amelyet Demjén Ferenccel együtt adott elő az énekesnő, és amely egy teljesen új változatban került a lemezre. Ifj. Malek Miklós és édesapja, id. Malek Miklós közösen dolgozták át a dalt, amely szimfonikus zenekari kísérettel szólal meg a lemezen. A „Fosszíliák” című számot a SuperStereo zenekar írta Zsédának, és mindenkinek szól, aki ölelt már valaha annyira, hogy eltűnt számára a világ, a következő, „Szórd fényed rám!” című dalt pedig a jazz zenész Balogh Tamással közösen hívta életre Zséda, és a Nemzeti Tehetség Program himnusza lett.
A megszokott magyar nyelvű dalok mellett egy francia szerzemény is helyet kap: a „Jours Sourds” című dal szövegét Lackfi János írta. A sanzon a párizsi terrortámadásokkal egy időben szólalt meg először a nagyközönség előtt először, ezzel más értelmet nyert: „A Jours Sourds egy szerelmes dalnak indult, azt az érzést dolgozza fel, amikor a fejünk felett leszakad az ég egy kapcsolat végén. Az, hogy ez a kép és a dal is teljesen más értelmet nyert, hátborzongató.” – mondta erről Lackfi.
A lemez záróakkordjaként az „Úgy szédülök én” című jazzballada szólal meg, amely a többek között Sinatra és Billie Holiday által is feldolgozott „You Go To My Head” dal átírása. A dal egyszerre zárja le a lemezt és indít el egy lehetséges irányt az énekesnő karrierje számára.
Komlós József JR