Kortárszene, progresszív jazz, keleti misztikus hangulatok, világzenei elemek, és a játékos hangulatú popularitás keveredik a BMC Records jazz-kvartettel és komplett vonósnégyessel felálló nemzetközi lemezén.
Egy igazán különleges lemezt vett fel tavaly Ludwigsburgban, a Bauer Stúdióban a MELANOIA jazz együttes (Hayden Chisholm – szaxofon, Ronny Graupe – gitár, Achim Kaufmann – zongora, Dejan Terzic – dob, ütőhangszerek) – mikor nyolctagú zenekarrá bővült a QUATUOR iXi vonósnégyessel (Régis Huby – hegedű, Théo Ceccaldi – hegedű, Guillaume Roy – brácsa, Atsushi Sakaï – cselló).
A nem mindennapi felállású zenei társulás kimondottan abból a célból jött étre, hogy Luzia von Wyl szerzeményeit bemutassa – hiszen a lemezen felhangzó valamennyi darabot ő komponálta és hangszerelte. A végeredmény alapján elmondható, hogy eredeti, bensőséges hangulatú, nagyon tudatosan megírt zenei világba érkezünk e szerzemények kapcsán. A hallgató számára végig érdekes zenefolyam ugyan a komolyzene és a jazz elemeiből egyaránt építkezik, de mégis egyértelműen egy könnyed, vidám hangulatú progresszív jazz-muzsikálás a végeredmény.
A még fiatal – mindössze harmincegy esztendős svájci jazz-zongorista és zeneszerzőnő: Luzia von Wyl saját együttessel is rendelkezik – mellyel önnön kortárs-komolyzenei műveit mutatja be. Ebben a felállásban ugyan egy másfajta zeneiségét mutatja meg – de a zeneszámok hangulatában éppúgy jelen van a játékos sokszínűség, mint kortárs kompozícióiban.
A Dejan Terzic vezette Melanoia kvartett most valóban egy egészen különleges zenei kalandra hív: „Már hosszú ideje megvolt bennem a gondolat, hogy egy vonósnégyessel zenéljek.” – mondta el a dobos. „Találkoztam a Quatuor iXi zenészeivel és velük való kapcsolatom egyre intenzívebbé vált. Bernben ugyanakkor Luzia von Wyl személyében egy fiatal, nagyon tehetséges zeneszerzőt ismertem meg, és az ötletet, hogy egy külső zeneszerzővel működjünk együtt, érdekesnek találtam. Nos, a zene, amit számunkra írt, egyszerűen ránk volt szabva. A feltétel csupán annyi volt, hogy kellő tér álljon rendelkezésre improvizációkhoz. A Quatuor iXi zenéjét ismertem már korábbról, de azt nem tudtam, hogy abban mennyi volt a megírt, és mennyi az improvizált anyag. Amikor aztán a próbák során elkezdtek improvizálni, egyszerűen leesett az állam. Életemben még nem hallottam ilyet.”
Komlós József JR