Egy hatalmas új tehetség kopogtat a világszínpadon, akinek minden külső és belső adottsága megvan ahhoz, hogy pillanatok alatt igazi világsztárrá váljon: az oroszországi tatár Aida Garifullina legelső Decca lemezén jobbára orosz operaáriákat és dalokat énekel.
Aida Garifullina – ez az érdekes és sokat sejtető név egy valóban érdekes és sokat sejtető előadóművészt takar. Érdemes megismerkednünk vele – hiszen úgy néz ki, hogy hirtelen egy olyan lírai szoprán robban be a nemzetközi zenei köztudatba ezzel a lemezzel – akia koloratúrszoprán szerepekben is megállja a helyét!
Aida Garifullina 1987. szeptember 30-án született Kazanban, zenész családban: édesanyja ugyanis kórusvezető. Nem csoda hát, hogy épp ezt a nevet kapta, meg hogy kisgyermekkorától kezdve énekelt. Majd aztán tizennyolc évesen Nürnbergbe ment zenét tanulni Siegfried Jerusalemhez, ezt aztán 2007-től a Bécsi Egyetemen folytatta Claudia Visca amerikai szopránnál. Két évre rá debütált színpadon, hogy aztán 2010-ben Moszkvában is bemutatkozzon. Ez annyira jól sikerült, hogy megnyerte az Első Nemzetközi Muslim Magomaev Énekversenyt, és ennek eredményeként 2011-ben a Shenzeni Universiadén, 2012- ben a londoni olimpia orosz kulturális programjában képviselhette hazáját – 2013-ban pedig a Kazani Universiadé megnyitóján lépett fel.
Ugyanebben az évben megnyerte az Operaliát – s ekkor mondta róla a versenyt létrehívó, és más legendás énekes-kollégáival zsűriző Plácido Domingo, hogy „Aida Garifullina napjaink és a jövő egyik legizgalmasabb operai dívája.” Könnyen lehet, hogy a máris különféle díjakkal elhalmozott, a világ emblematikus koncerthelyszínein bemutatkozó Aida Garifullina személyében egy újabb orosz szoprán-világsztárt üdvözölhetünk Anna Netrebko után.
Aida Garifullina idén lesz harminc esztendős, és ezzel a megelőlegezett születésnapi megjelenésével lepi meg a világot. A tatár nemzetiségű orosz lírai szoprán ugyanis igazi meglepetésként lép ezzel az árialemezzel a képzeletbeli világszínpadra, és mutatja be alkalmi műsorát – a Cornelius Meister vezényelte Osztrák Rádiózenekar közreműködésével -, mely a két népszerű nyitó francia ária kivételével kizárólag népszerű orosz operaáriákból és dalokból áll.
Vagyis Gounod: Rómeó és Júliájának ismert betétdala és Delibes: Lakméjának Csengettyűáriája mellett csupa orosz klasszikust hallunk – és mivel ezek az orosz operák a világ nyugati felén kevésbé ismertek, a program viszonylagos ritkaságértéke miatt is külön érdekes a hallgatónak. Így Rimszkij-Korszakovtól: Az indiai vendég dala a Szadkoból, a Hópelyhecske áriája a Hópelyhecskéből, a Naphimnusz és A semahai cárkisasszony csábító áriája Az aranykakasból, valamint a Keleti románc. Csajkovszkijtól: Mária bölcsődala a Mazeppából és a Szerenád a 6 románcból; Rachmaninovtól: két románc a 12 románcból, valamint a népszerű Vocalise alkotja a lemez gerincét.
Továbbá afféle személyes ráadásként Aida Garifullinától – még közvetlenebbül szemléltetve a kulturális közeget, melyből érkezett – hallunk még egy tatár meg egy kozák altatót, továbbá Szolovjev-Szedoj közismert Moszkvai éjszakák című dalát is – utóbbit a híres Oszipov Együttes 1982-es hangszeres felvételére énekelte fel a művésznő.
Aida Garifullina persze egzotikusan gyönyörű nő, kivételes kiállású, igazi díva, aki egyből magára vonzza a figyelmet, ha a közönség elé lép – de ez kevés lenne az elsöprő sikerhez, az üstökös-szerű emelkedéshez, ha nem lenne mögötte olyan tudás és tehetség, amely első lemezéről kihallatszik. Fényes, dús hangsású, telt lírai szopránja, meg az a beleélés, ahogyan az érzelmeket közvetíti, első hallásra rabul ejti hallgatóját.
Komlós József JR