A Warner Erato egy nem mindennapi lemezen adja közre Brahms két szextettjét. Világsztár hangszeres szólisták és kamarazenészek: Renaud Capucon, Christoph Koncz, Gerard Causse, Marie Chilemme, Gautier Capucon és Clemens Hagen álltak össze egy kis baráti, jó hangulatú zenélésre.
Johannes Brahms életében egy fontos választóvonal idején keletkezett a két vonóshatos: az elsőt még huszonhét évesen fejezte be a Hamburg melletti Hammban; a vonósnégyesek- és ötösök előtt. A másodikat öt évre rá, már, mint bécsi zeneszerző írta meg Baden Bedeni nyaralása során. Bár mindkettő fiatalkori műnek tekinthető, kvázi megkettőzött trió –két hegedű, két mélyhegedű, két gordonka – hangszer-összeállításban; mégis nagyszerű, érett, szinte szimfonikus jegyeket viselő alkotások.
A Brahmsi stílusjegyeket tisztán hordozzák, vagyis ott van bennük minden, amiért a „Szereti Ön Brahmsot” című egykori bestseller címére egyértelmű igennel válaszolunk: a szelíden szemlélődő mélabú, a lombokon beszüremlő simogató napsütést idéző hangulatok, az őszies fanyarság, a tökéletes formálás – és a szépséges, fülben megmaradó melódiák tobzódása.
Minden persze a felületes megoldások, a giccsbe való átbillenés lehetőségét is ott hordozza magában, de a Renaud Capucon és Christoph Koncz – hegedű, Gerard Causse és Marie Chilemme– mélyhegedű, Gautier Capucon és Clemens Hagen–gordonka felállású szextett a szépségek kipoentírozásán túl élvezetes ritmikai megközelítésekkel és emlékezetes együttes játékkal is elkényezteti a hallgatót. A nagy nevek nem akarják túljátszani egymást, gyönyörűen működnek együtt.
Renaud Capucon saját bevallása szerint kiemelkedő kamarazenéknek tartja a két vonóshatost – és igaza van. Azt is elmondta, hogy már nagyon régen szerette volna rögzíteni őket – és szerencsére, ilyen professzionális felállásban ez is sikerült neki. Egy olyan összeszokott csapattal, akik Párizsban, Bécsben, és Salzburgban is összecsiszolódtak az elmúlt évek alatt a különböző fesztiválokon. A sort folytatva: a most CD-n megjelenő hangfelvétel az Aix en Provence-i Húsvéti Fesztiválon készült a Darius Milhaud Konzervatóriumban, 2016. márciusában – és annak ellenére, hogy koncertfelvétel, nagyon szépen szól; a zene élményét nem zavarják meg oda nem illő zörejek.
Komlós József JR