„Érdemes jó bort vinni a Szigetre, hiszen a tavalyi fesztiválokon 30 százalékkal nőtt a borfogyasztás. Ezt akarjuk idén is megismételni” – mondja a rendezvények borbeszállítója, a Borháló. A társaság idén a Kristinus Borbirtok boraiból állította össze azt a szortimentet, amely méltán képviselheti a magyar borkultúrát az idelátogató külföldiek előtt is. A Borháló tavaly nemcsak azzal virított, hogy szokatlanul jó borokat hozott a fesztiválokra, hanem azzal is, hogy meghonosította a fröccskoktélokat.
„Jó bulit csak jó borral lehet tartani. Tavaly a Sziget Kft. öt fesztiválján, ahová mi szállítottuk a bort, 30 százalékkal nőtt a borfogyasztás, amit csak a minőség javulásával lehet magyarázni. Idén hasonló bővülésben bízunk, hiszen megint kiváló borokat viszünk a rendezvényekre” – mondja Elek Márton, a Borháló Borkereskedés stratégiai igazgatója. A társaság idén másodszor – ezúttal három évre – nyerte el a lehetőséget, hogy kiválassza és beszállítsa a nyári Sziget-rendezvények, a Volt, a Balaton Sound, a Sziget, a B.my.Lake és a Strand Fesztivál borait.
De milyen a jó fesztiválbor? „A lényeg, hogy a minőségen nem lehet spórolni. A fehér legyen karakteres, üde, de kellően savas, fröccsbe való, a rozé legyen gyümölcsös, de nem tolakodó. Álljon rendelkezésre belőlük több tízezer liter, tartsák őket mindig frissen és hidegen, és bármikor le lehessen tölteni belőlük akár ezer litert is.” Nagyjából ezek voltak a fő szempontok, amikor Kathona Krisztián, a Borháló beszerzési igazgatója idén is nyakába vette az országot, és a kereskedelmi franchise nyolcvan partnerpincészete közül kiválasztotta, melyikük a legalkalmasabb rá, hogy szortimentjével méltóan képviselje az országot a Sziget nagy nyári rendezvényein.
„A választás végül a dél-balatoni Kristinus Borbirtok boraira esett – mondja Kathona. – A közelmúltban megújult pincészet régi partnerünk, termékeik évek óta közkedveltek országos bolthálózatunkban. Idén a tejes fesztiválszortimentet tőlük szállítjuk, hiszen boraik, amellett hogy kielégítik a speciális fesztiváligényeket, kifejezetten alkalmasak rá, hogy bemutassák a magyar borászkodás hagyományos és újratermelődő értékeit a Sziget leginkább külföldi fiatalokból álló vendégkörében.
A Sziget-rendezvényeken fehérborból és rozéból nagyságrendileg több fogy, mint vörösből, a bor jelentős része ugyanis fröccsbe vegyül. „A két alapbor, a Kristinus Sziget Fehér és Kristinus Sziget Rosé neve mellé nem véletlenül került oda, hogy »Borháló-válogatás« – mondja Florian Zaruba, a Kristinus ügyvezető igazgatója. – A két tétel bizonyos fokig a Kristinus és a Borháló közös alkotása, a házasításokat Kathona Krisztiánnal együtt állítottuk össze. Két nagyon szerethető bor született, a Fehér ráadásul már szakmai elismerést is kapott: ezüstérmet nyert a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2017-es Országos Borversenyén, a Balatonboglári Borversenyen pedig aranyéremmel díjazták.”
A Szigetre és a többi fesztiválra minden nap frissen kell szállítani, hogy az összes vendéglátóhely zamatos, illatos bort kínálhasson a vendégeknek. Mindez meglehetősen komoly logisztikai előkészítést igényel, de a Kristinus és a Borháló is elkötelezett abban, hogy a vendégek a lehető legjobb minőségű borból igyák a fröccsöt, hiszen a buborék nem arra való, hogy elfedje a gyenge borok hibáit, hanem arra, hogy kiemelje a savgerincet, hangsúlyozza a gyümölcsösséget.
A fehér és rozé folyóborok mellett a fesztiválozók a Kristinus hat palackos borával is találkozhatnak a Sziget-fesztiválokon: a Sziget Vörös alapbor ugyanúgy a Borháló és a Kristinus együttműködésében született, mint a fehér és a rozé, s a szakemberek egyöntetűen dicsérik. Emellett öt prémiumborból lehet majd választani. „Ezek a lendületes, fiatalos minőségi borok a Borháló által felkért független borszakírók tetszését is elnyerték. Nem fogunk csalódást okozni egyetlen fesztiválozónak sem, sőt azt reméljük, hogy kaput nyitunk a magyar bor világára azok előtt, akik először látogatnak Magyarországra, először találkoznak magyar borral életükben” – mondja Kathona Krisztián.
„A Sziget olyan hely, ahol trendek születnek, van hát tere a kísérletezésnek is – vélekedik Elek Márton. – Ilyen kísérlet volt részünkről tavaly a bor- és fröccskoktélok bevezetése. Kicsit tartottunk a konzervatív reakcióktól, kellemes csalódás volt az egyöntetű pozitív fogadtatás” – vallja meg a Borháló stratégiai igazgatója. A boralapú koktélokkal való kísérletezés idén is folytatódik. – A fröccskoktélokat is a Sziget válogatott boraiból készítjük; ebben a formában bátran járulunk hozzá a választék bővítéséhez, a közízlés formálásához” – mondja a Borháló igazgatója.