Még hanglemezeken is különleges és ritka alkalom, amikor neves hangszeres szólisták állnak össze kamarazenézni. A Deutsce Grammophon vadonatúj megjelenésén Anne-Sophie Mutter és Daniil Trifonov szövetkezett Schubert népszerű műveinek eljátszására – és mellettük a hegedűművésznő saját alapítványának tehetségei vettek részt a nem mindennapi produkcióban.
Franz Schubert e lemezen szereplő A-dúr zongoraötöse – vagy ahogyan népszerű nevén
emlegetni szoktuk: a „Pisztráng-ötös” – valamint a hasonlóan kivételes Esz-dúr trió – vagyis a Notturno számomra a mester két legbájosabb, legszebb darabja. Anne-Sophie Mutter még ezen is túl megy, mikor a borítón ekképpen méltatja őket: „A zenetörténelem legnagyobb darabjait kamarazenekarra írták.” Meglehetősen markáns vélemény ez egy olyan világsztártól, aki a zenetörténet minden nagy és jelentős hegedűversenyét eljátszotta és felvette már – és évtizedek óta jelentős albumokat készít kamarazeneneszként is.
A két valóban ritka gyöngyszem mellé két kedvelt ráadásdarabot is hozzáoldottak a lemezhez – hegedűre és zongorára készített átiratban: Schubert népszerű dalai közül a Szerenád és az Ave Maria szerepel itt. Mint afféle ilyen hatásos átiratok, nem egyenrangúak ugyan a két, fantasztikus kvalitásokat hordozó fődarabbal – de kétségkívül szépek, hatásosak, és legalább a teljes koncert élményét adják; a hegedűművésznő saját bevallása szerint koncertjei után szívesen játssza ezeket visszatapsoláskor.
Mert, hogy ez a lemez egy tavaly júniusi – valószínűleg a Baden-Badeni koncertszezon 2016 szeptemberétől 2017 júniusáig tartó évadára összeállított és összepróbált – koncertanyagot rögzít; és bár a felvétel a helyszínen: a Festspielhausban lett felvéve, szerencsére nem koncertkörülmények között, hanem stúdiózva. Ettől még nagyon is életteli, a koncertélmény minden momentumát hordozó előadást hallunk vissza a CD-ről – de a zavaró krahácsolásoktól mentesen.
Anne-Sophie Mutter (hegedű) és Daniil Trifonov (zongora) mellett az Anne-Sophie Mutter
Alapítvány kivételes tehetségei: Hwayoon Lee (brácsa), Maximilian Hornung (gordonka) és Roman Patkoló (nagybőgő) működnek közre a produkcióban. Kár lenne tagadni, hogy a
prímet nyilván a régóta világsztár Mutter hegedülése illetve a már világsztárság küszöbén
belépő Trifonov zongorázása viszi. A fő hangsúly, a figyelem rájuk helyeződik; de szépen és lenyűgöző pontossággal játszanak együtt az ifjú feljövőben lévő tehetségekkel e szokatlan, és első látásra meglepőnek ható összeállításban.
A kamaraegyüttes vezetője nyílván a hegedűt játszó Mutter, aki érezhetően biztos kézzel
irányít és erőteljes – nem mellesleg hatásos – elképzelése van a darabokról. Mutter erőteljes vonókezelése hatásos kontrasztot alkotva párosul Trifonov áttetsző szövetű zongorázásával.
A végeredmény a Pisztráng-ötös tekintetében egy sodró lendületű, gyors, de mindig egyben lévő előadás; mely olyan kirobbanó energiáktól feszül és úgy vibrál, mint a rohanó hegyi patak és a benne megcsillanó pisztrángok. A Notturno, mint kimondottan esti zene finom és kifinomultan gyengéd, a ráadásdarabok pedig hatásosan csillognak – még a giccsen innen.
Ámbár szokatlan stílusú és megközelítésű előadásokat hallunk, de mindenképpen egy
szenvedélyes energiáktól túlfűtött – szinte extázisban eljátszott, kivételes koncert élményével. Melyre kedvünk támad újra és újra beülni.
Komlós József JR