A megragadón szép, felújított Eszterházy kastélyt ábrázoló borító mögött egy hasonlóan szép felvételt rejt a Hungaroton új megjelenése: az Eszterházán alkotó Joseph Haydn három kései szimfóniáját a legrégebbi magyar korhű zenekar: a Capella Savaria adja elő régi-új karmesterük: Nicholas McGegan vezetésével.
Joseph Haydn szimfóniái felé nyit a Capella Savaria új albuma: a 79., 80., és 81. szimfóniát adják elő korhű felfogásban – a veterán autentikus szakértő: Nicholas McGegan vezénylésével. Jó választás ez a három szimfónia: valahogyan ugyanis nem tartoznak a legismertebbek közé – hiszen egy átmenetet képviselnek: a korábbi Sturm und Drang szimfóniák és az őket követő Párizsi, majd Londoni szimfóniák között. Ezért aztán nincsenek agyonjátszva, és a zenekar produkciója iránt nyilván nagyobb figyelem nyilvánulhat meg – bár a végeredményt hallva komolyan remélem, hogy ezt a három szimfóniát sorozat folytatja majd. Aztán meg jöhetnének a Mozart szimfóniák is…
A Hungaroton legújabb albumán hallható három Haydn-szimfóniát olyan játékosság, olyan
magasrendű intellektuális humor jellemzi, mely kizárólag a zeneszerző késői műveinek
sajátja. Charles Rosen szavaival: „Nem találunk ezekben a ragyogó darabokban olyan ütemet (…), ami ne viselné magán Haydn szellemességének jegyét; ez a kimeríthetetlen, minden más fölé kerekedő szellemesség szinte szenvedéllyé, teremtő és alapvető erőforrássá vált, és Haydn minden 1780 után írt művét meghatározza.”
Új stílusú szimfóniáin kívül új barátságok születését is elhozza az 1784-es év Joseph Haydn életében: Mozarttal, Dittersdorffal, Vanhallal és másokkal; hiszen Haydn európai
ismertségének – mai szóval úgy mondanánk: sztárrá válásának ideje ez. Magánéletében is új fénysugár jelenik meg, és mindezek menekülést jelentenek rettenetes házasságából is.Nos, a Capella Savaria lemezén mindezt ízlésesen, pazar játékban halljuk vissza: a „Papa”
Haydn-ra olyannyira jellemző kedélyességet, a könnyed bájt, a zenén átsugárzó életkedvet és humort. A zenekar a legjobb formájában játszik, a fúvósok is különösen szépen szólnak; a tempók frissek, de nem erőltetettek, az egész előadás egy mindent átjáró örömteli óra.
Jó ötlet – és adalékként a most megjelent album külön érdekessége, hogy a szimfóniák
felvételei a művek keletkezési helyén: Fertőd-Eszterházán, az Esterházy-kastély
Marionettszínházában készültek. Ennek köszönhetően valószínűleg olyan akusztikai térben
halljuk a CD-ről vissza ezeket a Haydn-korabeli hangszereken megszólaló szimfóniákat,
ahogyan maga Haydn, a zenészei, és a hercegi család meg vendégei is hallhatták.
Az 1766-ban első karnaggyá előlépett Joseph Haydn eszterházai munkásságának kiemelkedő részét képezik ugyanis a Marionettszínház számára írt operák, és az itt szerzett zenék. A Marionettszínházat a XIX. században többszintes magtárrá alakították, ekkor belső díszítményei sajnos teljesen elpusztultak. A külső homlokzataiban is megváltozott épület 2013 májusára kapta vissza eredeti barokk megjelenését; így a Marionettszínház – akárcsak Haydn idejében – ma már újra koncert- és előadóteremként funkcionál.
Komlós József JR