Huszonnyolc kisközösségi, kereskedelmi és közösségi rádió részesül összesen 75 millió forint támogatásban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának hírműsorok, tematikus és közérdekű szolgáltató magazinműsorok készítését támogató pályázatán. A testület által elfogadott tanulmány szerint a televíziós műsorszámok szponzorációjában a Duna TV és az RTL Klub esetében nőtt, a TV2-nél csökkent a támogatói aktivitás. A grémium mindezen felül filmfesztivál-támogatási, médiafelügyeleti és rádiós döntéseket hozott a legutóbbi ülésén.
Támogatások
Huszonnyolc sikeres pályázattal kisközösségi, kereskedelmi és közösségi rádiók kapnak összesen 75 millió forint támogatást a Médiatanács Magyar Média Mecenatúra Program hírműsorok, tematikus és közérdekű szolgáltató magazinműsorok készítését ösztönző 2019-es pályázatának második fordulójában. Hírműsor kategóriában eredményesen pályázott a 101,7 Pécs FM, a dunaújvárosi Rádió 24, a keszthelyi, a miskolci és a győri Rádió 1, a székesfehérvári Magyar Katolikus Rádió, a Rádió Szarvas, a szolnoki Amadeus Rádió, a fehérgyarmati Rádió Som, a kiskunfélegyházi Rádió Smile, valamint a budapesti Mária Rádió és a Jazzy Rádió. Szolgáltató magazinműsorokat gyárthat a Lakihegy Rádió, a Rádió Dabas, a Paks FM, a miskolci és a sátoraljaújhelyi Európa Rádió, a keceli, solti és bajai adókon szóló Gong Rádió, a kiskunfélegyházi, a pécsi, a gyöngyösi és a zalaegerszegi Rádió 1, a miskolci Rádió M, a székesfehérvári Táska Rádió és a budapesti Klasszik Rádió. Tematikus magazinok gyártására kapott támogatást a fővárosi Manna FM, a Trend FM és az InfoRádió.
A Médiatanács összesen 1,5 millió forinttal támogatja a Primanima Nemzetközi Animációs Filmfesztivált, amelyet Budaörsön rendeznek majd meg október 30. és november 2. között. A testület a legígéretesebb magyar tehetségnek járó George Pal-díj, a közönségszavazatok alapján legnépszerűbb magyar filmnek odaítélendő Macskássy Gyula-díj, valamint a gyermekközönség szavazatai alapján legnépszerűbb magyar meseanimációnak kijáró Csermák Tibor-díj nyerteseinek 500-500 ezer forintot ajánl fel.
Építőipari cégeké a legtöbb szponzorüzenet
A testület elfogadta a televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb NMHH-tanulmányt, amely 2019 első félévét vizsgálja. A minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi televíziók (RTL Klub, TV2), valamint a közszolgálati Duna TV volt, mellettük egy-egy hónapig helyet kapott a mintában a Duna World, az M4 Sport, a Sport1, a Sport2, a Story4 és a Viasat3. A vizsgált csatornák 17 372 órányi műsoridejében 1038 cég összesen 68 491 szponzorüzenete jelent meg. Az adatokat 2018 azonos időszakával összevetve azt láthatjuk, hogy a Duna TV és az RTL Klub esetében nőtt a támogatói aktivitás: előbbinél 2018 első felében 5520, idén az első félévben 6086 szpot került adásba, utóbbinál 18 502-ről 20 359-re nőtt a hirdetések száma. Ezzel szemben a TV2-nél 44 146-ról 38 988-ra csökkentek a szpotok. A leggyakrabban előforduló támogató cég a Saint-Gobain Kft. volt 2084 megjelenéssel, ezt követte a Baumit Kft. 1651 szpottal és a Leier Hungária Kft. 1630 üzenettel. A legtöbb szponzorüzenetet a TV2 időjárás-jelentésében mutatták be (15 700), amit az RTL Klub Drága örökösök című sorozata (2238) és a Duna TV Család-barát című műsora (2221) követett. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.
Médiafelügyeleti döntések
Az NMHH ellenőrizte a médiaszolgáltatók adatszolgáltatási kötelezettségének teljesítését a 2019. január 1. és március 31. közötti időszakban. A médiatörvény alapján a médiaszolgáltatók meghatározott köre köteles havonta adatokat szolgáltatni, hogy a Médiatanács ellenőrizhesse a műsorkvótákra vonatkozó előírások betartását. Összesen 35 rádió és televízió 27 médiaszolgáltatója nem teljesítette határidőre az adatszolgáltatást. A testület nyolc szolgáltatót figyelmeztetett, a többi 19 esetében 12 ezer forinttól mintegy 125 ezer forintos bírságokat rótt ki.
A Budapest 105,9 MHz-cel hálózatba kapcsolódó szegedi Karc FM 100,2 helyi, közösségi rádió egy májusi adáshéten eltért a saját műsoridősávjától, számos alkalommal nem a saját megnevezését használta, kevesebb magyar zenét, közszolgálati és a helyi mindennapi életet segítő műsort adott az általa vállaltaknál, valamint nem sugárzott nemzetiségi vagy kisebbségi műsort, ezért a testület 200 ezer forintos bírságot szabott ki a szolgáltatójára. Egy szintén májusi adáshét vizsgálata alapján 50 ezer forint bírságot rótt ki a grémium a helyi, kereskedelmi jelleggel Orosházán működő Mega Rádió szolgáltatójára, mert a törvényben leírtaknál kevesebb szöveget és magyar zenét, valamint túl sok zenét és ismétlést tett közzé. A Magyar Katolikus Rádió egy júniusi adáshéten kevesebb hírműsort, valamint több ismétlést tett közzé a megengedettnél, ezért a testület felszólította a jogszerű magatartás követelményeinek betartására.
A Rábaközi Televízió üzemeltetőjét 40 ezer forintra bírságolta a testület, mert egy májusi adáshéten összesen 783 alkalommal úgy tette közzé képújságjában a „Támogassuk Orbán Viktor programját” és a „szavaznifogok.eu” című közleményeit, hogy a politikai reklámokat nem különböztette meg a többi hirdetéstől, és a reklámok megrendelőjét sem jelölte meg.
A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Rádiós frekvenciákkal kapcsolatos döntések
A Médiatanács a szolgáltató kérelmére további öt évvel – 2024. november 17-ig – meghosszabbította a Gyöngyös 101,7 MHz és a Hatvan 87,9 MHz helyi rádiós frekvenciákon kereskedelmi jelleggel sugárzó 101,7 Rádió 1 szolgáltatójának jogosultságát.
Elfogadta a tanács a jelenleg használaton kívüli Keszthely 92,2 MHz-es helyi, valamint a Pécs 94,6 MHz körzeti rádiós frekvencia pályázati felhívásának tervezeteit közösségi jellegű hasznosításra, a dokumentumok a Médiatanács honlapján csütörtökön jelennek meg.
A Közösségi Rádiózásért Egyesület kérelmére a Médiatanács hozzájárult, hogy a Budapest 87,6 MHz-en szóló Brodway Rádió Spirit FM néven folytassa a sugárzást.
A Győr 96,4 MHz frekvencia pályázati eljárásában nyertes Fehérvár Rádió Kft. tájékoztatta a Médiatanácsot, hogy eláll a hatósági szerződés megkötésétől, ezért a testület megszüntette a szerződéskötési eljárást. Egyúttal a Lajta Rádió Kft. és a Radio Plus Kft. kérelmére a testület megszüntette a két szolgáltató korábbi beadványa alapján indított szerződésmódosítási eljárást is, így továbbra is a Győr 103,1 MHz kapcsolódik hálózatba a Budapest 96,4 MHz – Rádió 1-gyel.
A grémium heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.