A 2014-es Utrechti Liszt-verseny győztese mutatkozik be a nagyvilág előtt a Warnernél megjelent albumával. Az ifjú grúz zongoraművésznőt a nemzetközi kritika máris korunk egyik legnagyobb ígéreteként és Liszt-specialistaként méltatja.
Mariam Batsashvili 1993-ban született Tbilisziben – és ott kezdte zenei tanulmányait, de mint kimagasló tehetség, főiskolai tanulmányait már a weimari Liszt Konzervatóriumban végezhette. 2011-ben itt megnyerte az ifjú zongoristák számára kiírt Liszt versenyt, majd a bevezetőben említett versenygyőzelmével. tizenkilenc évesen alapozta meg nemzetközi hírnevét. Ezt követően elhozta az Arturo Benedetti Michelangeli díjat is 2015-ben, és a Deutsche Stiftung Musikleben és a The Keyboard Charitable Trust alapítványok támogatottja lett, 2017 óta pedig a Yamaha hivatalos művésze.
Ezek mellett Mariam Batsashvili a 2017/2018-as koncertszezonra már a BBC Új Nemzedék Művésze programban szerepelhetett, és hangversenyeket adott a BBC zenekarai mellett a világhírű amszterdami Concertgebouw-val, a londoni Royal Philharmonic-kal, a tokiói Nippon Symphony-val, valamint számos elsőrangú európai nagyzenekarral.
Eközben már több mint harminc országban szólóestekkel is bemutatkozott és nemzetközi fesztiválokon vett részt Európa mellett Kínában, Dél-Koreában, Indonéziában, Brazíliában és Dél Afrikában is.
S amikor azt mondom, hogy egy huszonhat esztendős zongoraművész hölgy albumát ajánlom az olvasók figyelműbe – azt is hozzá kell tennem, hogy ez egy nagyon komoly előzményekkel előkészített, és nagyon komoly munkával és még inkább kivételes tehetséggel megalapozott megjelenés.
A Chopin-Liszt cím ugyan megtévesztő, mert Mariam Batsashvili Liszt Ferenc műveit játssza zömében lemezén – a hetven percből mindössze hat perc jut Chopinnek; itt inkább a két zseniális romantikus egymásra ható barátságáról szólhat a címadás.
Abszolúte kapcsolat Chopin hat lengyel dalának Liszt által készített zongora átirata – de az etődök is: Liszt Ferenc: Asz-dúr f-moll etűdje, valamint Frederic Chopin: c-moll, a-moll és cisz moll etűdje került egymás mellé az op.10-es sorozatból. A legmagasabb technikai szinten, meggyőző erővel játszotta fel ezeket a grúz művésznő.
De még inkább dicsérendő az érzéki finomságú lemezt nyitó tétel: a nagy lélegzetű Benediction de Dieu dans la Solitude (Isten áldása a magányban) – ez a lenyűgözően személyes Liszt mű, melyet korát meghazudtoló átéléssel és szinte csipke-finomsággal játszott fel Mariam Batsashvili. Engem azonnal megnyert vele, és számomra ez lett lemezének egyik csúcsa, a másik pedig a népszerű Consolations (Vigasztalások) sorozat.
Mariam Batsashvili személyében egy valóban ízig-vérig Liszt játékost hallunk: érzékenysége, lelki habitusa, és kiváló technikai képességei mind erre predesztinálják. Élmény volt az előadásában hallani egyik kedves szerzőm kevésbé agyonjátszott darabjait – igazi felfedezésekre hívja velük a hallgatót.
Komlós József JR