A német kvartett első lemezén versenygyőzelmeihez méltó műsort választva mutatkozik be a világ zeneszerető közönsége előtt – Franz Schubert „A halál és a lányka” és Felix Mendelssohn f-moll vonósnégyesével.
Mikor 2019 áprilisában a vision string quartet bevonult az egykori Brémai Adásterembe, hogy kiváló hangszerekkel és nagyszerű stúdió-háttérmunkával felvegye – ezt a megemlíteni valón nagyszerű akusztikai körülmények között rögzített: élettelien és intimen a hallgatóhoz közeli hangminőségű anyagot – még nyilvánvalóan híre-hamva sem volt a világjárványnak és szomorú hatásainak.
Egészen más indíttatásból választották ki a Warner Classics-nál debütáló albumuk műsorául ezt a két pompás vonósnégyest – melyeknek központi témája a drámai zeneszerzői eszközökkel körüljárt, kikerülhetetlen halál. Most, hogy végre újraindult a világ, és olyan nagyszerű kiadványok jelennek meg, mint a vision string quartet Memento-ja példának okán, persze egészen más megvilágítást is kap, és különösen aktuális lesz témaválasztásuk. De ezt már az idő, az események folyása teszi hozzá a két kiemelkedő zenemű felvételéhez.
Franz Schubert nagy klasszikusa: a d-moll vonósnégyes No.14 vagyis A halál és a lányka – talán a szerző legismertebb vonósnégyese. Ez ugyan az 1817-ben Matthias Claudius versére íródott dala után készült el – ennek variációi hallhatók a második tételben -, de népszerűbb és még drámaibb lett, mint az eredeti dal. A három utolsó vonósnégyes között a középső ez az 1824-re datálható remekmű, melyben az akkoriban már súlyos állapotban lévő, gyógyíthatatlan betegségben szenvedő Schubert kíméletlen keménységgel néz szembe a halállal – saját halála előtt négy évvel.
Az itt szereplő másik kiváló darab: Felix Mendelssohn-Bartholdy f-moll No.6 op.80 vonósnégyese ugyancsak a halálról szól, és talán még nagyobb drámát jelenít meg – egyben csodálatos emlékműve a testvéri szeretetnek. Felix 1847 májusában Angliában kapta a szörnyű hírt, hogy szeretett nővére, Fanny 14-én szélütésben elhunyt. Fanny Mendelssohn (Hensel) alig több mint három évvel volt idősebb Felixnél, öccséhez hasonlóan született zseni: nő létére a romantika korában elismert komponista, zongoraművész és karmester is volt. Fanny csak negyvenkét esztendőt élt, a halál egy kivételes karriert tört ketté – Felix pedig teljesen összetört, hogy édesapja 1835-ös, majd édesanyja 1843-as elvesztése után családjából egyedül maradt. Szeptemberben, Svájcban Felix még megírta nővére emlékére a Mementót – vagyis itt felvett f-moll vonósnégyesét, de idegi problémái, tálhajszoltsága és mély depressziója végül oda vezetett, hogy november 4-én többszörös agyvérzést követően ő is elhunyt.
Memento két zseniális, idő előtt fiatalon elhunyt zseni darabjából: Schubert 31 – Mendelssohn 38 éves volt mikor meghalt – igazi romantikus sors, igazán romantikus darabok. A 2012-ben alapított berlini székhelyű: Jakob Encke, Daniel Stoll – hegedű, Sander Stuart – mélyhegedű, Leonard Disselhorst – gordonka felállású, sokszorosan díjnyertes vision string quartet választása ezekre a művekre többszörösen megalapozott – sőt személyes jellegű. Világturnéikon jól bejátszott darabokról van szó, ráadásul Mendelssohnhoz különösen erős kötődésük van, hiszen megnyerték a nevével jegyzett versenyt is.
A vision string quartet debütáló lemezén nem túleffektezett, a korhű felfogáshoz inkább közelítő, erőteljes, dinamikus, és életteli előadásokban szólal meg mindkét jól ismert remekmű. Leporolva – és amellett, hogy nincsenek túlpoentírozva – mégis akkora belső kifejező erővel, hogy a dráma minden pillanatát szuggesztíven átéljük. A kontrasztok magával ragadók, az akusztikai élmény minden aspektusában teljes – jól sikerült bemutatkozás lemezen.
Komlós József JR