Kezdőlap Egészség-szépség Több mint téli csemege: a gomba

Több mint téli csemege: a gomba

Sokféleképpen elkészíthető, ízletes és egészséges táplálékunk – és mára már sok fajtájából válogathatunk a piacon: téli étkezésünk fontos pillére lehet a gomba.

A termesztett gomba a téli időszakban egy olyan fontos táplálékunk lehet, amelyet frissen szedetten fogyaszthatunk. A Kecskeméti Piaccsarnokban mindig szép választékban találunk friss, gusztusos gombát, amely szinte kínálja magát.

A piacon a sokféleképpen – és legfőképpen gyorsan – elkészíthető csemege ellenőrzött, termesztett élelmiszerként ma már számos változatban megvásárolható; így a nálunk leginkább ismert fehér és barna csiperke valamint a laskagomba mellett olyan fajták is állandóan képviseltetik magukat a kínálatban, mint például a tölteni valóportobello vagy éppen a fokozott gyógyhatásairól ismert siitake.

A széles közönség is megismerkedett már ezekkel az egzotikus fajtákkal – ám azt csak a hozzáértők tudják, hogy hazánkban is egész évben terem gomba a szabadban: most, ezekben zimankós a téli időkben épp a téli fűlőkének és a késői laskának van a szezonja. Mindkettő fakorhadékon, elhalt fák gyökerén él a természetben, és mivel ezek jóformán akár a hó alól is szedhetők – így egyes napokon a piacon is találkozhatunk velük.

A késői laskagomba a termesztett laskához hasonlatos, de fehér színű, őshonos gombánk;és ugyanúgy készíthető el, mint a termesztett laska. A szemre is feltűnő sárgás-narancsos színű téli fülőke pedig Kelet-Ázsiából terjedt el vadon szerte a világon – a siitake mellett a japán konyha második legfontosabb gombája. Évente 100 ezer tonnát termelnek a japánok csak téli fülőkéből, és ott egyébként enokitake a neve.

Az utóbbi időben a magyar konyhában is egyre ismertebbé váló, és egyre kedveltebb – sőt divatos –  siitake tumor-gátló és vérkeringési zavaroknál is segítő hatása közismert, Japánban és Kínában már legalább 2000 év óta termesztik gyógy-gombaként. De emellett arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy jól ismert és bevált gombáink fogyasztása is nagyon egészséges, sőt egyes esetekben ugyanígy gyógyhatással bír! A gombaalapvetően antioxidáns hatású,magas fehérje-, víz-, és rosttartalmú élelmiszer; viszont alacsony zsírtartalmú, koleszterinmentes és szénhidrát összetétele is előnyös: ezért fokozottan ajánlható a sportolók vagy a diétázók számára.

Tovább növeli értékét, hogy a gombanagyon kevés nátriumot, viszont sok káliumot, foszfort, és mellettük főleg a B-vitamin csoportba tartozó vitaminokat és D vitamint tartalmaz – koncentráltan a hajában, így nemhogy fölösleges, de nem is érdemes megpucolni. A termesztett gombát forrázni sem kell; elkészítés előtt elegendő, ha – lehetőleg nem folyó víz alatt, hanem egy tálban– kíméletesen,de gyorsan megmossuk: de soha ne áztatassuk!

Képek és szöveg: Komlós József JR