Kezdőlap Régió

IV. ROBOTPROGRAMOZÓ ORSZÁGOS CSAPATVERSENY
TÁJÉKOZTATÓ
2013 április 27-én a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium megrendezi a IV. Robotprogramozó országos csapatversenyt a közoktatás 5-8. évfolyamára járó diákok számára.
A versenyt hagyományteremtő céllal indítottuk 2010-ben. Az idei tanévben 81 csapat nevezett az ország teljes területéről, 18 város 30 iskolájának 209 diákja méri össze robotprogramozói tudását. A jelentkezők számát tekintve rendezvényünk az ország legnagyobb robotversenyévé vált, amelyre a legjobb általános iskolás korú programozók neveztek be.
A cél az volt, hogy a tehetséges, informatika, programozás, reáltudományok iránt fokozottan érdeklődő diákok számára lehetőséget biztosítsunk tudásuk, kreativitásuk bemutatására, összemérésére.
A versenyen a Mindstorms NXT robotok programozása a feladat. A csapatoknak 90 perc alatt kell egy előre elkészített terepasztalon akadálypálya jellegű feladatokat megoldaniuk egy előre összeépített robotra írt programok segítségével. A programírás után a csapatok a tesztpályákon bemutatják megoldásaikat, amelyeket szakmai zsűri értékel, a feladat megvalósításának precizitása, a programok forráskódja és a robot tesztpályán látható viselkedése alapján.
A versenyt hagyományteremtő céllal indítottuk 2010-ben, és úgy tervezzük, hogy sikeresség esetén évenként rendezzük meg hasonló lebonyolítási rendben és időpontban. A jelentkezők száma alapján úgy tűnik, hogy sikerült érdeklődést keltenünk az általános iskolákban. Az is célunk volt, hogy népszerűsítsük a programozást és a mérnöki kompetenciákat, amelyeket Mindstorms robotokkal, és a National Instruments NXT-G szoftverével már kisgyermekkortól sikeresen lehet alkalmazni.
Néhány gondolat, hogy miért tartjuk fontosnak a robotika, informatika közoktatásbeli népszerűsítését:
A jelen diákgeneráció az IKT eszközöket sok esetben kompetensebben használja, mint szüleik. Az internet és az IKT eszközök elterjedésével az információhoz jutás a XXI. század esélyeket megteremtő hatása. Az informatikai fejlesztések egyik legdominánsabb irányának a robotika fejlődése tűnik. Az oktatás szükségessége nehezen vitatható, hiszen a háztartásokban jelenleg is rengeteg olyan elektronikus eszköz működik, amely processzorvezérelt technológiára épül, a szórakoztató és kommunikációs elektronikától a fejlettebb háztartási gépekig. Ezen eszközök aránya egyre nő és a jövő generációjának a gombok nyomogatásán túlmutató kompetenciákkal kell rendelkeznie, hogy ne váljon mindez a „varázslat” és „misztikum” eszközévé, hanem az egyszerű eszközhasználó is lássa és tudja a mögöttes algoritmusok emberi kreativitásban rejlő működését.
További információ:
Web: http://www.banyai-kkt.sulinet.hu
Tel.: +36 20 479 8460
E-mail: [email protected]
Kiss Róbert, Badó Zsolt Dr. Lukács Lajos
a verseny szervezői igazgató
Kecskemét, 2013. április 20.

A verseny programja és szabályai:
IDŐPONT I-II. KATEGÓRIA III. KATEGÓRIA
ESEMÉNY HELYSZÍN ESEMÉNY HELYSZÍN
930-1000 Regisztráció Főbejárat Regisztráció Főbejárat
1000-1015 Megnyitó Aula Megnyitó Aula
1015-1030 Szabályismertetés Aula Robotika előadások
(nyilvános) Rajz terem
1030-1200 A verseny programozási része
(zárt) A kifüggesztett terembeosztás szerint
1200-1245 Ebédszünet büféebéd Ebédszünet büféebéd
1245-1530 A megoldások bemutatása a tesztpályákon
(nyilvános) Aula Rapid programozói verseny
(nyilvános) Díszterem
1630 Eredményhirdetés Aula Eredményhirdetés Aula
I. kategória: 5. évfolyam
II. kategória: 6. évfolyam
III. kategória: 7-8. évfolyam
Programírás (I-II. kategória):
A résztvevő csapatok nyomtatva megkapják a kategóriájuknak megfelelő feladatsort. Ezen feladatok megoldására, kell NXT-G nyelven programokat készíteniük. A programok elkészítésére a csapatoknak 90 perc áll a rendelkezésükre. Ezen idő letelte után a csapatok feltöltik az elkészített programokat a csapat versenyrobotjára. A feltöltés után már nincs lehetőség módosításra. A programok forráskódját a megadott néven elmentik és a zsűri rendelkezésére bocsátják.
Bemutató (I-II. kategória):
A csapatok a robotra feltöltött programokat a zsűri előtt a tesztpályákon bemutatják. A bemutató időtartama: csapatonként 5-6 perc. A szakmai zsűri pontozza a bemutatott programokat. Ha a bemutató közben a robot elakad, vagy eltéved, akkor a csapat egy alkalommal a startpozícióból újra indíthatja. A zsűri a forráskódot is értékeli, azzal kapcsolatban a csapatoknak kérdéseket tehet fel.
Rapid programozói verseny (III. kategória)
A részvevő csapatokkal a szervezők egyszerre egy feladatot ismertetnek, amelynek leírását nyomtatva is megkapják. Ezt követően a csapatoknak 10-15 perc áll rendelkezésére a feladat megoldására. Ezen idő letelte után a csapatok feltöltik az elkészített programot a csapat versenyrobotjára. A feltöltés után már nincs lehetőség módosításra. A program forráskódját a megadott néven elmentik és a zsűri rendelkezésére bocsátják.
A csapatok a robotra feltöltött programokat a zsűri előtt a tesztpályákon bemutatják. A bemutató időtartama: csapatonként 1-2 perc. A szakmai zsűri pontozza a bemutatott programokat. Ha a bemutató közben a robot elakad, vagy eltéved, akkor a csapat egy alkalommal a startpozícióból újra indíthatja. A zsűri a forráskódot is értékeli, azzal kapcsolatban a csapatoknak kérdéseket tehet fel.
A bemutató után kerül sor a következő versenyfeladat ismertetésére és csapat általi megoldására. Összesen 5-6 feladat kerül kitűzésre. A feladat nehézsége alapján a megoldására fordítható idő 10-15 perc. Minden feladat ismertetése, megoldása és bemutatója után értékel és pontoz a zsűri. Valamennyi feladat megoldása után a megszerzett összpontszám alapján alakul ki a verseny végeredménye.