Kezdőlap Régió BÜSZKESÉGEINK…

BÜSZKESÉGEINK…

Beszámoló a robotversenyről

2015 március 28-án (szombaton) a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium megrendezte a VI. Robotprogramozó országos csapatverseny regionális döntőjét a közoktatás 5-8. évfolyamára járó diákok számára.

A versenyt hagyományteremtő céllal indítottuk 2010-ben. Az idei tanévben több, mint 80 csapat nevezett az ország teljes területéről. 32 iskola 200 diákja vesz részt a versenyen. A jelentkezők számát tekintve rendezvényünk az ország legnagyobb robotversenyévé vált, amelyre a legjobb általános iskolás korú programozók neveztek be.

A nagy jelentkezőszámra való tekintettel az idei tanévben a versenyt az ország három városában egy időben rendeztük és a regionális fordulókból a legjobbak jutottak be az áprilisi döntőbe. A kecskeméti helyszín volt a legnépesebb, a jelentkezők fele érkezett a szombati fordulóra. Ez mintegy 110 diákot és 25 felkészítő tanárt jelent.

A cél az volt, hogy a tehetséges, informatika, programozás, reáltudományok iránt fokozottan érdeklődő diákok számára lehetőséget biztosítsunk tudásuk, kreativitásuk bemutatására, összemérésére, valamint hogy népszerűsítsük a programozást és a mérnöki kompetenciákat.

A Bányai Júlia Gimnáziumban a diákok 6. évfolyamon tanórán is ismerkedhetnek a robotikával, így 2009-ben országosan is egyedülállóan vezettük be a programozói tudás és az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére a robotprogramozást. Az elmúlt hat évben elért nemzetközi és országos versenyeredményeink azt mutatják, hogy sikeresen. Tanulóink lelkesedése pedig alátámasztja a népszerűséget és az eszközben rejlő motivációt. A megvalósított oktatási koncepció jogosságát igazolja, hogy az új kerettanterv informatika részébe 2013-tól bekerült a robotika. A XXI. század egyik vezető tudományát nehéz lenne nélkülözni a hétköznapokban, ezért örülünk, hogy négy évvel megelőzve az országos döntést mi már elkezdtük tehetséges diákjaink felkészítését minderre.

A versenyre jelentkezett csapatok nagy száma azt mutatja, hogy egyre több iskola gondolja a robotika oktatási lehetőségeinek kihasználását fontosnak. Lelkes tanárok irányítása alatt mind több diák tartozik azok közé, akik az informatikának csak kevesek által értett, de szinte mindenki által használt területén képesek már tizenéves korban is komoly programozói tudást felmutatni.

A versenyről

A versenyt hagyományteremtő céllal indítottuk 2010-ben. Az idei tanévben 87 csapat nevezett az ország teljes területéről, 18 város 32 iskolájának 209 diákja mérte össze robotprogramozói tudását. A jelentkezők számát tekintve rendezvényünk Magyarország, legnagyobb robotprogramozó versenyévé vált, amelyre a legjobb általános iskolás korú programozók neveztek be, Soprontól Debrecenig, Budapesttől Pécsig.

A versenyen előre összeépített MINDSTORMS NXT robotokat kellett programozni úgy, hogy megoldják az akadálypályán kitűzött feladatokat. A robotok működését és az elkészített forráskódokat szakmai zsűri értékelte és pontozta.

Az egész napos verseny három kategóriában zajlott:

I. kategória: 5. évfolyamos tanulók

II. kategória: 6. évfolyamos tanulók

  1. kategória: 7-8. évfolyamos tanulók

A verseny annyiban volt más, mint a hazai vagy nemzetközi robotversenyek, hogy itt a konstrukciók tervezése és építése nem kapott szerepet. A versenyen a programozás volt a döntő és a legjobb általános iskolás korú robotprogramozók vettek részt a versenyen. A feladatok megoldása és az indulók nagy száma azt bizonyítja, hogy kisiskolás korban is lehet a robotikát és programozást magas szinten űzni és a kívülállók számára szinte már „varázslatnak” tűnő módon irányítani az oktatási célokra kifejlesztett robotokat.

Mindezt jól foglalja össze az a gondolat, amely a robotika oktatási bevezetését és a verseny elindítását is motiválta:

A jelen diákgeneráció az IKT eszközöket sok esetben kompetensebben használja, mint szüleik. Az internet és az IKT eszközök elterjedésével az információhoz jutás a XXI. század esélyeket megteremtő hatása. Az informatikai fejlesztések egyik legdominánsabb irányának a robotika fejlődése tűnik. Az oktatás szükségessége nehezen vitatható, hiszen a háztartásokban jelenleg is rengeteg olyan elektronikus eszköz működik, amely processzorvezérelt technológiára épül, a szórakoztató és kommunikációs elektronikától a fejlettebb háztartási gépekig. Ezen eszközök aránya egyre nő és a jövő generációjának a gombok nyomogatásán túlmutató kompetenciákkal kell rendelkeznie, hogy ne váljon mindez a „varázslat” és „misztikum” eszközévé, hanem az egyszerű eszközhasználó is lássa és tudja a mögöttes algoritmusok emberi kreativitásban rejlő működését.

A verseny végeredménye (az első 5-5 csapat)

5. évfolyam

Helyezés Csapatnév Iskola Város
Maugli Barcsay Jenő Általános Iskola Szentnedre
Programozz!-OK Vörösmarty Mihály Általános Iskola Orosháza
LegoKockák Batsányi János Gimnázium Csongrád
Alpha 2-esek Medgyessy Ferenc Általános Iskola Budapest
Béta Zsámbéki PKSZJ Iskola Zsámbék

6. évfolyam

Helyezés Csapatnév Iskola Város
PRO grammozó FIúK Zsámbéki PKSZJ Iskola Zsámbék
E-VaDúl Bányai Júlia Gimnázium Kecskemét
Bagira Barcsay Jenő Általános Iskola Szentendre
Rubik Hunyadi János Általános Iskola Báta
flying butter Bányai Júlia Gimnázium Kecskemét


7-8. évfolyam

Helyezés Csapatnév Iskola Város
Balu Barcsay Jenő Általános Iskola Szentendre
IQ Ninják Bányai Júlia Gimnázium Kecskemét
ACE-V3 Apáczai Csere János Ált. Isk. és Gimnázium Pécs
MS Fazekas Fazekas Mihály Gyakorló Ált. Isk. és Gimnázium Budapest
Elektrolit Hunyadi János Általános Iskola Báta

 

További információ:

Web:         http://www.banyai-kkt.sulinet.hu

Tel.:           +36 20 479 8460

E-mail:      [email protected]

Kiss Róbert

az országos verseny fő szervezője

Kecskemét, 2015. március 28.ROBI11 ROBI ROBI2 ROBI3 ROBI4 ROBI5 ROBI10