Kezdőlap Zenei élet Porta: Missa Mortuorum – Istvánffy Kamarakórus

Porta: Missa Mortuorum – Istvánffy Kamarakórus

A Muntag Lőrinc vezette Istvánffy Kamarakórus a reneszánsz korba kalauzol a ritkán játszott szerző: a mennyei nyugalmat közvetítő Constanzo Porta műveinek előadásával, a Missa Mortuorum című albumon.

A BMC Records legújabb klasszikus zenei megjelenésén a 2014-ben Muntag Lőrinc karmester által alapított, és azóta is általa vezetett Istvánffy Kamarakórus debütál. Első nemzetközi kereskedelmi forgalomba kerülő albumukon a ritkán hallható reneszánsz szerző: Constanzo Porta halotti miséje és a világpremierként debütáló, hétszólamú motettája hallható az elsősorban gregorián és reneszánsz egyházi művekre szakosodott tíztagú együttes előadásában.

Dobszay László halálával a BMC Records lemezein is megidézhető Schola Hungarica ugyan megszűnt, nekem mégis e nagyszerű kórus jutott eszembe ezt a most kiadott lemezt hallgatva. Noha természetszerűleg másképpen hangzik a kiváló benyomást keltő Istvánffy Kamarakórus, mint a legendás Schola Hungarica – mégis olyan tiszta és letisztult, lelki békét árasztó éneklést hallunk tőlük, amelyet valaha a Schola Hungarica védjegye is volt.

Ez nem is olyan nagy csoda: hiszen az együttes a nagy múltú magyar gregorián kórus örökségét viszi tovább, hiszen az Muntag Lőrinc zeneszerző-karmester mellett az Istvánffy Kamarakórus több tagja is a nagyszerű Scholában nevelkedett.

A Pálos-Karmelitaák sopronbánfalvai Mennyek Királynője templomában rögzített lemez lélekkel és értő zenei jelenléttel átitatott, szép lehetőséget kínál arra, hogy betekintést nyerjünk Porta zenéjének mennyei nyugalmába. Ehhez pedig kiváló alapot képeznek az itt meghallgatható – esztétikai és akusztikai vonatozásban egyszerre emlékezetes darabok.

A cremonai születésű reneszánsz zeneszerző: Costanzo Porta korának egyik legmeghatározóbb, és mind kortársai, tanítványai, mind az egyház részéről elismert személyisége volt – a római Palestrina kortársaként. A velencei iskolát követő Porta változatos zenei stílusokat megjelenítő, ötszólamú halotti miséjének tételeit gregorián betétekkel halljuk itt – a liturgia rendjében, valamint egy hétszólamú motettát, mely bár nem része a halotti szertartásnak, szövege ugyanakkor szépen illeszkedik a halál és búcsú témájához.

Komlós József JR