Kezdőlap Zenei élet Beethoven, Stravinsky: Hegedűversenyek – Frang

Beethoven, Stravinsky: Hegedűversenyek – Frang

A karácsony előtti hanglemezvásárra időzítve egy újabb komolyzenei sztár jelentkezett új albummal: Vilde Frang norvég hegedűművésznő előadásában két merőben más D-dúr versenyt hallgathatunk meg nagyszerű tolmácsolásokban.

Ludwig van Beethoven és Igor Stravinsky D-dúr hegedűversenyét nem is olyan régen külön-külön ugyan, de két figyelemre méltó felvételén is megjelentette a Warner Classics két illetve közel egy esztendeje: Midori és Yossif Ivanov előadásában. (Ezekről itt olvashatnak az ARM-ben: https://alfoldiregiomagazin.hu/2020/11/beethoven-hegeduverseny-ket-romanc-midori/ –  https://alfoldiregiomagazin.hu/2022/01/csajkovszkij-sztravinszkij-hegeduversenyek-ivanov/)

Vilde Frang, a Warner egy másik világsztárja pedig – egy természetszerűleg merőben más hangulatú vadonatúj lemezre – együtt vette fel ezt az egymástól meglehetősen távoli hegedűversenyt a Pekka Kuusisto vezényelte Deutsche Kammerphilharmonie Bremen társaságában.

„A Beethoven darab egy elsöprő erejű versenymű – amely némely tekintetben több mint zene, a dimenzióit majdnem kozmikusnak érezzük. A concerto ereje újra és újra meglep.” mondta el a német mester művéről Vilde Frang. Új megjelenése kapcsán, s kiemelte azt is, hogy úgy általánosságban is nagyon szeret különböző hangulatú darabokat egymás mellé párosítani – és egy ilyen zenei kalandozás különösen erősen inspirálja.

Korábbi albumain is voltak már erre remekül sikerült példák – és jelen esetben is igaz, hiszen egy végig nagyon élményszerű szép műsort mutat be egy órás lemezén. Az örökérvényű és a hegedűverseny-irodalom alapdarabját képező Beethoven darab nagy ívű líraisága mellé Stravinsky XX. századi játékosan neoklasszikus világát társítottra két – egyenként is pazarul sikerült előadásban.

E két mű arra is remek alkalmat szolgáltatott, hogy Vilde Frang megint két különböző arcát mutassa meg. Ludwig van Beethoven D-dúr hegedűversenyében a briliáns technika mellett hatalmas energiák működnek; míg Igor Stravinsky D-dúr hegedűversenyében a különböző színek és hangulatok dominálnak inkább. Különösen érdekesnek találtam, hogyan építi tovább szép finom tónusú hegedűhangjával a kétszáz évvel későbbi versenyt: mely sok másik előadástól eltérően kevésbé szögletes és modernista: sokkal inkább vidám és nagyon emberi hangulatú Vilde Frang, a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen és Pekka Kuusisto tolmácsolásában.

Vilde Frang kiváló partnert talált Pekka Kuusisto személyében: hiszen a finn világjáró karmester nem mellékesen maga is jegyzett hegedűművész – aki hallhatóan remekül érti és támogatja a szólista játékát. A lemezen a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen együttesét dirigálja: a valójában rendes nagyzenekari méretű észak-német együttes ugyancsak nagyon szépen, plasztikusan és nagyon jó benyomást keltve játszik.

Vilde Frang legújabb lemeze egy újabb gyönyörű állomása a kivételes hegedűművésznő pályájának – és mind a Beethoven, mind a Stravinsky diszkográfia kiemelkedő, a nemzetközi kritikák által is nagy elismeréssel fogadott darabja.

Komlós József JR