Kezdőlap Zenei élet Passacalle de la Follie – Jaroussky, Pluhar

Passacalle de la Follie – Jaroussky, Pluhar

Egy – még a komolyzene és a korhű zene iránt különösen fogékony zenerajongók előtt is ismeretlen és elfeledett szerzőket felvonultató, izgalmas és színvonalas újdonsággal rukkol ki az Erato/Warner hanglemezkiadó világcég.

Philippe Jaroussky, Christina Pluhar, és a L’Apreggiata 2018 és 2019 decemberében már nagyszerű albumokkal örvendeztették meg az Erato/Warnernél a korazenei érdekességek iránt fogékony hallgatókat ( https://alfoldiregiomagazin.hu/2018/12/himmelsmusik-jaroussky-scheen-puhar/ és https://alfoldiregiomagazin.hu/2019/12/rossi-la-lyra-dorfeo-arpa-davidca/ ). Most pedig megint egy nagyon szép, kimagasló kvalitásokkal rögzített, és nem mindennapi kutatómunka után realizált felvétellel keltenek figyelmet

Mostani közös vállalkozásuk nem különben elsőrangú kiállítású, és komoly előmunkálatok után jelenhetett meg. A Passacalle de la Follie című albumon ugyanis a XVII. század fordulójának zenei világa elevenedik meg a nagyszerű előadók jóvoltából – azon belül is a francia udvar és a francia arisztokrata szalonok kamarazenéje.

Christina Pluhar, és kimondottan a késő reneszánszra és a kora barokkra specializálódott együttese: a L’Apreggiata ugyanis olyan limitált hangszeres kíséretű dalokat mutat be a kontratenor világsztár: Philippe Jaroussky szólójával, melyek ennek a történelmileg vérgőzös – ám művészileg nagyon is kifinomult korszak szalonjaiban felcsendültek.

Mérgezések, két király megölése, sötét politikai intrikák jellemezték ezt a kort Franciaországban – na és két kiemelkedő női politikus: Medici Mária és Ausztriai Anna. Kettejük kifinomult ízlése és kiemelkedő műveltsége szöges ellentétet képezett azokkal az e korban a francia trón körül eluralkodott erőszakos hatalmi játszmákkal, melyek alapján az 1500-as évek végére és az 1600-as ével elejére a mában tekinteni szoktunk.

A francia manierizmus és a kora barokk művelt szalonjainak zenei életében – már az udvar meghatározó személyiségeinek származása révén is – a francia mellett olasz és spanyol versekre szerzett dalok egyaránt felcsendültek. Az itt is megjelenített zeneszerzők sora pedig, kezdve a talán ismertebb Robert De Visée személyével, Pierre Guedron, Antoine Boësset, Estienne Moulinié, Michel Lambert, Henri Le Bailly munkásságán keresztül nagy ívet alkot. Visszatérő azonban a korban divatba jött, XV. század közepi, valószínűsíthetően portugál eredetű furulyadallam és elegáns tánc: a La folia témájának megidézése.

A dalok és zenei betétek Philippe Jaroussky énekével, Christina Pluhar hangszerelésében, a L’Apreggiata kíséretével (Christina Pluhar – theorba, Josep Mari, Marti Duran – teorba, barokk gitár, barokk hárfa; Rodney Prada – viola da gamba; David Mayoral – korabeli ütős hangszerek) több évszázadnyi feledés után először 2022. őszén csendültek fel New Yorkban.

A mostani lemez alapját is ez a kivételes felfedezéseket tartogató, már a korábbi koncerteken is hatalmas elismerést és érdeklődést kiváltó műsor adta. Melyet a stúdióban nagyszerű hangzással, és olyan életteli és pazar előadásokban rögzítettek, melyek révén négyszáz esztendőt repülhetünk vissza az akkori világ előkelő köreibe.

Komlós József JR

https://www.youtube.com/watch?v=-bSdzfI0jBY&t=5s