Kezdőlap Zenei élet Kodály: Szóló gordonkaszonáták & Ligeti: Szólószonáta mélyhegedűre – Zétényi Tamás

Kodály: Szóló gordonkaszonáták & Ligeti: Szólószonáta mélyhegedűre – Zétényi Tamás

A magyar klasszikus, kortárs és improvizatív zenei színtér rendkívül elmélyült és sokat foglalkoztatott csellóművésze, Zétényi Tamás a 20. század legjelentősebb vonós szólódarabjaiból válogatott első önálló lemezéhez. A BMC Records ezzel a kiadvánnyal köszönti a 100 éve született Ligeti Györgyöt.

Két magyar szerző három művén keresztül követhetjük nyomon a Bach által alapított szóló vonós műfaj 20. századi hirtelen újjáéledését. Kodály grandiózus csellószonátája egy monológ személyességével szólal meg, a bachi előzmények mellé a népzenei ihletést és az impresszionizmus új harmóniavilágát állítva.

Kodály kétségkívül hatással volt Ligetire, aki azonban saját csellószonátájában szikárabb szerkesztési elveket és bartóki mintákat is követett. Ligeti kései, összegző jellegű műve, az új tonalitást és kárpát-medencei népi dallamokat egybegyúró brácsaszonáta pedig Zétényi Tamás saját átiratában hangzik el, amelynek nyilvánosságra hozatalát a zeneszerző özvegye és örököse, Ligeti Vera is támogatta.

A lemez előadója, Zétényi Tamás többek között így vélekedett új albuma kapcsán az általa eljátszott művekről:

„Figyelemre méltó együttállás a huszadik század zenetörténetében, hogy a három talán legjelentősebb vonós hangszerre írt szólómű mind magyar szerző alkotása, Kodály cselló, Bartók hegedű és Ligeti brácsa szólószonátája…

A szólószonáta műfaja vonós hangszereken az egyik legnagyobb zeneszerzői kihívás, mivel a hegedű, a brácsa és a cselló elsősorban dallamhangszerek, így harmóniát játszani rajtuk a kéz anatómiája miatt csak véges számú és felrakású akkorddal lehet, vagy pedig olyan kompozíciós technikákkal, amelyek látens módon hoznak létre többszólamúságot.  Ez utóbbi a legnagyobb zeneszerzői szakértelmet igényli, különösen egy nagyobb lélegzetvételű mű esetén…”

Zétényi Tamás generációjának kiemelten foglalkoztatott muzsikusa, a Classicus Quartet csellistája, valamint a győri Széchenyi István Egyetem adjunktusa. Évente több tucat kamarazenei és ensemble műsorban játszik, elsősorban mint a Classicus Quartet és a Classicus Ensemble, valamint a Trio Passacaglia csellistája.

2020 óta rendszeresen fellép Gadó Gábor jazzgitárossal, a Gadó Gábor – Harcsa Veronika Sextet tagjaként lemezt is rögzített a BMC Records-nál.

Zétényi Tamás szólóban is rendszeresen koncertezik. Játszott többek között az USA-ban, valamint több európai országban. A kortárs zene elkötelezett előadójaként számtalan zeneszerzővel van aktív munkakapcsolatban, évente tucatnyi ősbemutatóban működik közre.
Legfőbb inspiráció számára Kurtág György, a legfontosabb produkciójának pedig Tornyai Péter, számára komponált, 70 perces, szóló csellóra és férfikarra komponált Dixit című művét tartja.
Zétényi Tamás Dargay Marcellel közös átirata J. S. Bach BWV 997-es c-moll lantszvitjéből az EMB kiadásában jelent meg. Mozart K. 439b Divertimentóinak három csellóra történő átdolgozása pedig 2023 során jelenik majd meg.