Kezdőlap Zenei élet Beethoven: Hegedűverseny & Kreutzer-szonáta– Radulovic, Double Sens 

Beethoven: Hegedűverseny & Kreutzer-szonáta– Radulovic, Double Sens 

Egy egészen kivételes programot – és mindvégig kimondottan szórakoztató hallgatnivalót rejt ez az album: melyen az ismert hegedűművész: Nemanja Radulovic a koncertélet egyik legkedveltebb hegedűversenyét és a híres Krutzer szonátából készített zenekari átiratot játssza a direkt erre az alkalomra kibővített Double Sens zenekar társaságában.

Az inkább popsztár megjelenésű, kivételes adottságú, 1985-ös Szerbiában született, ma Franciaországban is alkotó hegedűművész: Nemanja Radulovic a koncertélet ismert alakja. Kedvező kritikai fogadtatás közepette jelentette meg lemezeit, melyeken például Vivaldi, Hacsaturján, Csajkovszkij versenyműveit játssza; de kamarazenészként is jelentős hírnevet szerzett már.

Most pedig Nemanja Radulovic – ugyancsak barátai: a Double Sens zenekar körében – rögzítette a Warner Classics hanglemezkiadó újdonságaként Ludwig van Beethoven: D-dúr hegedűversenyét és mellette igazi meglepetésként a közkedvelt Kreutzer-szonátát is: mégpedig saját vonószenekari átirattal.

„Ez az album bemutatja a hegedűrepertoár magját – Beethoven hegedűversenyét és Kreutzer-szonátáját” – mondta új albuma kapcsán Nemanja Radulović.

Kezdjük először a Beethoven hegedűversennyel: hiszen a nyolcvanhárom percnyi program is azzal kezdődik. Ez az a darab, melyet sokszor és sokan játszottak el már, és sokan is fognak. Hiszen a klasszikus zenei repertoár egyik kiemelkedő versenyműve – melyből a hanglemez katalógus is jó pár figyelemre méltó felvétellel rendelkezik.

Nemanja Radulovic vadonatúj lemeze mégis tud újat mondani, sőt sokszor még a rácsodálkozás is adott e műre az ő és zenekara ékesszólásában. A gyönyörködtetés mellett, persze. Mert ez a felvétel a végletekig kijátszott, kipoentírozott, és szinte túlcsordulón gyönyörű.

Mert Nemanja Radulovic hegedűhangja érzékien megejtő, hegedűjátéka szép tónusokban gazdag és behízelgőn kristálytiszta, koncertmesteri-karmesteri értelmezése a kiváló formát mutató zenekarral pedig egészen egyedien mély karakterű. Nagyszerű zenei élmény, amit ők közösen létrehoznak e sokat hallott versenyműből.

. „Szerettem volna megőrizni a Double Sens különleges karakterét, mint karmester nélkül játszó, az értelmezés új utakat kutató együttesét… A versenymű egy sor érzelmet – bátorságot, kockázatot, örömöt, szerelmet, dühöt, szomorúságot, nosztalgiát, valamint varázslatos derűt és gyengédséget – akartunk közvetíteni.” – nyilatkozta a szólista a Beethoven versenyről.

De mellette a lemez műsorának további részében egy igazi érdekes vállalkozás ragadja meg a hallgató képzeletét: Beethoven Kreutzer-szonátája is felcsendül, de ezúttal nem az ismert hegedű-zongora eredetiben, hanem Nemanja Radulovic és Aleksandar Sedlar átiratában szóló hegedűre és zenekarra.

 „Miközben hű maradtam Beethovenhez, megengedtem magamnak, hogy elengedjem a képzeletem.” – mondta erről a vállalkozásukról. Igazán érdekes kezdeményezés, mely ugyancsak érdekes rátekintést kínál e darab lehetséges zenei ihletőire: hiszen némely részében olyan, mintha Brahms Magyar táncait vagy Dvorák Szláv táncait hallgatnánk.

Végül pedig ejtsünk pár szót a zenehallgatók által talán kevésbé ismert zenekarról is – mely remek képet mutat magáról e lemezen! A Double Sens kamarazenekart 2005-ben hívta életre pár közeli szerb és francia barátja közreműködésével Nemanja Radulovic. Mára egy koncertező, szoros baráti szálakkal kötődő együttes lett az egykori alkalmi kamarazenekarból – mely rendszeresen koncertezik szerte a világban: Franciaországtól Németországon és Ausztrián át Japánig.

Nemanja Radulovic közös zenekaruk kapcsán ezt mondta: „Az én zeném, barátaim? Franciaországom, Szerbiám? Életem azelőtt és most? A Double Sens létrehozásának ötlete ezeknek a kérdéseknek köszönhetően született meg! Szerettem volna összegyűjteni szerb és francia zenész barátaimat, és nem kellett sokáig gondolkodnom rajta, hiszen mindegyik zenészt személyesen ismertem, és biztos voltam benne, hogy mindenki különböző személyisége jól fog működni a többiekkel, hogy azzá az együttessé válhasson. ahol a legfontosabb a zene és a színpad közös megosztásának boldogsága. Amikor először léptünk fel, mindannyian éreztük a vágyat, hogy folytassuk a közös zenélést, és mielőbb találkozzunk. Eltelt néhány év, hogy együtt játszunk, és ez az érzés még mindig jelen van; mindannyian alig várjuk a következő alkalmat, amikor együtt leszünk!”

Komlós József JR