Kezdőlap Zenei élet Bach: Hegedüversenyek – Nemanja Radulović & Double Sens

Bach: Hegedüversenyek – Nemanja Radulović & Double Sens

Nemanja Radulović és a Double Sens legújabb Warmer albumát teljességében Johann Sebastian Bachnak szenteli: a két hegedűverseny és a hegedű-oboaverseny mellett átiratokat is meghallgathatunk.

A Szerbiában született, Franciaországban élő hegedűművész: Nemanja Radulović és francia-szerb nemzetközi kamarazenekara: a Double Sens egy évvel ezelőtt nagy nemzetközi sikerrel egy kivételes megközelítésű pazar Beethoven lemezzel jelentkezett a Warner Classics kiadásában – melyről e hasábokon is írtunk.

Most pedig egy hasonlóan személyes hangulatú kamarazenei albumot készített Johann Sebastian Bach előtti tisztelgésként – melynek gerincét a három autentikusnak tartott hegedűverseny adja. Hiszen bár Bach a komolyzene rajongói előtt, mint billentyűs muzsikus, passiók és kantáták szerzőjeként jelenik meg – valójában Bach kiváló hegedűs is volt; sőt élete egy szakaszában: konkrétan ifjúkorában a hegedüléssel szerzett nevet, és ebből élt meg.

Ezért feltételezik a zenetörténészek és a kutatók hogy több fennmaradt csembalóversenye is esetlegesen egy korábbi hegedűverseny átirata lehetett. Mindenesetre az itt elhangzó három mű eredetiségét senki nem kérdőjelezi meg: nagyon sodró és magával ragadó darabok egytől egyig, Nemanja Radulović energiától szikrázó és tiszta előadásaiban pláne.

A lemez egy átirattal kezdődik: Johann Sebastian Bach: Esz-dúr fuvola szonátájából a Sicilienne – itt hegedű helyettesíti a fuvolát a csembaló párjaként; gyönyörű, érzékeny és lírai nyitányul a Double Sens csembalistája: Stéphanie Fontanarosa kíséretével. Ezután következik a kettősverseny oboára és hegedűre – Nemanja Radulović szólista partnere ebben Sébastien Giot a Double Sens mellett:

A technikai bravúrok mellett gyönyörű a tónus, a hangzás, és élénken vibráló a két hangszer partneri együttes játéka. Ugyanez az érzelmi mélység jelenik meg a technikai perfekcionizmus mellett az E-dúr hegedűverseny és a csembalóversenyből rekonstruált d-moll hegedűverseny előadásaiban is.

Nemanja Radulović előadásai eredetiek és élettelik – és ki kell emelni azt is, hogy a barokk gyakorlat mentén szólistaként irányítja együttesét, együtt él és vibrál a zenészeivel. A Double Sens pedig ezen a lemezen egy tizenöt tagú, rugalmas, a kis hangsúlyokra is érzékeny zenekarként mutatkozik meg – kiemelve nemcsak a pompázatos és káprázatos erőt, a sodró táncritmusokat; de a lassú tételekben a Bach műveiben rejlő megható, szépségesen mély érzéseket, a szomorúságot és a fájdalmat is.

A három versenyt érdekes közjátékok kötik össze: egy mélyhegedű szólóra készített átirat az I. csellószvit nyitó tételéből, aztán Philippe Jaroussky kontratenor sztárénekes szólójával a szívet tépő „Erbarme Dich” alt ária a Máté-passióból, és végül a lemez zárásaként a II. zenekari szvitet lezáró népszerű Badinerie – melyben a virtuóz fuvolaszólamot Nemanja Radulović játssza hegedűjén a Double Sens élén.

A kritikusok által is ünnepelt Beethoven-album után Nemanja Radulović és a Double Sens együttes egy fantasztikus Bach albummal tért vissza. S ha már az adventi időszakban vagyunk, jobb hallgatnivalót nem is kereshetnénk magunknak: a megérintő pillanatok és az ünnepélyes ragyogás mellett csupa báj, humor, finomság, és érzelem ez a hatvan perc.

Komlós József