Magyarország mellett további hat ország közel félszász feltörekvő és már ismert divattervezőjének őszi-téli kollekcióját vonultatja fel a 15. Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) 2025. február 10 és 16 között. A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) a jubileum alkalmából minden eddiginél több nemzetközi szervezettel működött együtt, hogy Közép-Európa
kortárs divatipari gazdagságát egy platformon mutassa be a divatipari szakemberek, forgalmazók, újságírók és a nagyközönség előtt. A BCEFW AW2526 emellett divatikonokkal, tudatos divatipari szemléletet támogató programokkal és számos izgalmas kísérőprogrammal teszi felejthetetlenné a jubileumot.
Az Ügynökség kiemelt célja, hogy bekapcsolja a hazai divat- és kreatívipart a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, így szezonról-szezonra kiemelten kezeli a kétoldalú nemzetközi együttműködések erősítését. A 15. BCEFW-t minden eddiginél
több nemzetközi partnerség övezi, mely révén hazánkon kívül hat ország – Románia, Szerbia, Szlovákia, Lengyelország, Szlovénia és Csehország – tervezői is bemutatják legújabb kollekcióikat.
„A 15. szezon egyik különlegessége, hogy az eddigiek mellett a Czech Fashion Councillal és a Mercedes-Benz Bucharest Fashion Weekkel is együttműködésre léptünk. A divathét így nemcsak kulturális, hanem egyre nagyobb gazdasági értéket is teremt. Egyrészt a divat diplomácia révén támogatja a régiós országok közötti párbeszéd kialakulását, másrészt a nemzetközi szakmát széleskörben vonzza Budapestre, építi az országimázst és új gazdasági lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. A kétoldalú együttműködéseknek köszönhetően a magyar márkák is részt vehetnek a nemzetközi partnerek eseményein, így a kreatívipari szereplők piacszerzését növelik ezek a partnerségek. Ezzel a tudatos építkezéssel a BCEFW mára a régió meghatározó divateseményéve nőtte ki magát és több sikeres kollaborációt tudott megvalósítani” – emelte ki Jakab Zsófia, kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója.
A nagyszámú tervezői jelentkezés miatt ismét háromnapos divathétvégére készülhetnek az érdeklődők, így már pénteken kezdetét veszik a divatbemutatók. A nagy múltú Corvin Palace épületében található Apollo Galériában megrendezett kollektív show-k a régiós tervezők látásmódját és stílusát ismertetik meg a közönséggel a pénteki napon. Szombaton és vasárnap pedig a magyar és közép- európai márkák legújabb kollekciójával találkozhatnak az érdeklődők a Millenáris G épületében.
Az MDDÜ nagy hangsúlyt fektet a fiatal tehetségek láhatóságának növelésére, így 16 feltörekvő tervezőnek nyújt lehetőséget, hogy prezentáción, illetve a Young Talents vagy a New Generation kategóriákban kollektív divatbemutatón keresztül mutassa be alkotásait.
A látványos showkon túl a divat- és szépségipar iránt érdeklődők számára a Fashion Hub ingyenes magyar és angol nyelvű előadásai, színes workshopjai és kerekasztal- beszélgetései szolgálnak hétvégi programmal a Nemzeti Táncszínházban. Továbbá számos magyar divat kiegészítő és szépségipari márka termékeiből is lehet válogatni a helyszínen.
Jakab Zsófia kiemelte, hogy a jubileumi alkalommal nemcsak az eddigi sikeres programelemeket folytatják, hanem újakkal is bővítik a divathét programját. „A 15. BCEFW során az iparág nagyjaira is szeretnénk jobban felhívni a figyelmet. Többek
között elindítunk egy életútinterjú-sorozatot, hogy a példaképként szolgáló, divat-, vagy szépségipari ikonok inspiráló történetét a pályakezdők számára is megismerhetővé tegyük. Sőt, minden eddiginél több nagy múltú szakembert tervezünk meghívni az első sorokba” – hangsúlyozta a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos, az MDDÜ vezérigazgatója. Továbbá hozzátette: „A divathét egy olyan platform, amely lehetőséget biztosít arra, hogy a legújabb innovációkat, körkörös megoldásokat bemutassuk a divatiparban. Ezért ez alkalommal is fontos hívószó lesz a fenntarthatóság.”
Az előző szezonban elindított Conscious by BCEFW kategóriával a BCEFW AW2526 szezonban is kiemelésre kerülnek a környezettudatos tervezésre fókuszáló márkák a programnaptárban és ismét textilgyűjtő konténerek várják a Millenárison az
újrahasznosításra felajánlott ruhákat a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. -vel kötött együttműködés révén.
A szervezők célja, hogy 2025. február 10-16 között a divat-és kreatívipari programoktól pezsdüljön fel a főváros, ezért a hazai és a nemzetközi közönséget egyszerre vonzó, változatos kísérőprogramok színesítik a divathetet a hét minden napján. A helyszínek könnyű megtalálását nyomtatott Fashion Map térképek segítik majd.
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint
gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai
együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
Budapest Central European Fashion Week
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as megalakulása óta rendezi meg évente két alkalommal a közép-európai régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Weeket. Az esemény évek óta a nagyközönség, a buyerek, a tervezők, az influenszerek, valamint a hazai és a nemzetközi média találkozásának elsőszámú állomását jelenti a térségben. A hazai divat- és designipari rendezvények hozzájárulnak Magyarország turisztikai vonzerejének és a nemzetgazdaság növekedéséhez, láthatóságot biztosítanak a magyar márkáknak, továbbá nemzetközi megrendeléseket eredményeznek.