Kezdőlap Zenei élet Kovász: Fermentum

Kovász: Fermentum

A Fermentum című, izgalmas habzásvilágú új BMC Records megjelenés nagyszerű felfedezéseket tartogat a folkjazz műfaj kedvelőinek, hiszen a négy magyar zenész alkotta Kovász mutatkozik be a legszélesebb világ-nyilvánosság előtt.

A Fermentum című lemezen a magyar folkjazz új nemzedéke teszi le névjegyét: a Kovász úgy hangszer-összeállításával, mint megközelítésével megújítja a műfaj több évtizedes hagyományát.

A zenekar vezetője, Kováts Gergő egyforma szilárdsággal vetette meg a lábát a jazz és a folk világában, így kompozíciói nem egyszerűen egy jazz-zenész szemszögéből nyúlnak a népzenéhez, hanem szétszálazhatatlan szövetben, már-már új műfajt teremtve egyesítik mindazokat a hatásokat, amelyek őt és zenésztársait eddigi munkájuk során érték.

A Kovász zenéje – ahogy a nevükbe emelt, napjainkban újjáéledő ősrégi népi gyakorlat is – folyamatos változásban van; a tagok molekuláira bontják a zenéket, hogy aztán azokat megalapozott párhuzamok mentén léptessék kölcsönhatásba. Ahogy maguk mondták: beleraktak a befőttesüvegükbe hard bopot és free jazzt, majd keservessel, sebes fordulóval és lassú magyarossal etették az előtésztát, és persze a levegőből is belekeveredett némi hip-hop és funk. Mindehhez unortodox hangszeres eszköztár dukál, amelynek karakterét szintetizátor és preparált gardon is formálja.

A magyar szabadzene ikonikus alakja, Szabados György óta a zenészek második generációja tudja, hogy „a jazz alapanyagát, az afroamerikai népzenét egész nyugodtan kicserélhetjük a magyar népzenei ritmus-, dallam-, harmóniakincsre – mindezt úgy, hogy megtartsuk a jazz kreatív szabadságát” – fogalmazta meg Kováts Gergő.

A Fermentum lemez leginkább abban különbözik a folkjazz nagyformátumú első generációs képviselői, köztük Dresch Mihály vagy Borbély Mihály életművétől, hogy míg ők a táncház mozgalom beindulásával párhuzamosan alakítottak ki erősen népzenei fókuszú, organikus, azonnal felismerhető jazzhangzást, addig a Kovász tagjai hasonló elmélyültséggel kutatják a számukra már könnyedén hozzáférhető tradicionális zenei tudást, ám intuíciók és vakmerő asszociációk mentén közelítenek hozzá, ami eklektikusabb végeredményhez vezet.

Kováts Gergő zenekarvezető, szaxofonos egy személyben magasan képzett improvizatőrként és a népzene stílus hű tolmácsaként adta a jazzes ízt jó néhány meghatározó világzenei zenekar hangzásához (Tárkány Művek, Esszencia, Paár Julianna zenekarai) – miközben a Geröly Trió, a Decolonize Your Mind Society vagy a Pozsár Máté Septet tagjaként a hazai kreatív zenei és free jazz színtér stabil és megkerülhetetlen alakja maradt. Társai is hasonló közegből érkeznek: Dénes Ábel (nagybőgő, gardon) például a Nagy Emma Quintettel és a Söndörgővel éli műfajokon átívelő életét, míg a tanárként is meghatározó zenészegyéniség, Pozsár Máté (zongora, szintetizátor) illetve a külföldön is felettébb aktív, többek között Magic Malikkal együttműködő Gyárfás Attila (dob, preparált gardon, elektronika) a kísérleti kortárs zene, az improvizációs és a free jazz szcéna magasan jegyzett képviselője.