Kezdőlap Zenei élet Sí, Sí, Sí, Sí – Rossini operaáriák és operakettősök: Marie-Nicole Lemieux

Sí, Sí, Sí, Sí – Rossini operaáriák és operakettősök: Marie-Nicole Lemieux

Habár felénk talán kevéssé ismert vagy sztárolt a kanadai Marie-Nicole Lemieux – kétség kívül egy igazi világsztár lemezét vehettem a kezembe a Warner Classics új megjelenésén.

Ha esetleg nem cseng ismerősen a neve, az nem az ő hibája. Marie-Nicole Lemieux mögött már eddig is nagyon komoly pályafutás áll, nem egy újonnan bemutatkozó operaénekes bemutatkozásáról van szó tehát a világcég szép kiállítású új albumán. A nyáron negyvenkettedik születésnapját betöltő québeci koloratúra-alt elismert előadó: eddig ötször kapta meg az Opus Award-ot, és ezek mellett tizenhárom zenei díja között van például Solti-díj és Juno Award is. Sőt átvehette hazája második legnagyobb kitüntetését: a Kanada Rendet, és szűkebb hazája legmagasabb kitüntetést: Québec Nemzeti Rendjét is.

Marie-Nicole Lemieux egy igazi világnagyságként, egy sikeres és termékeny művészi pálya vértezetében áll előttünk, senkit se tévesszen meg, hogy nem egy agyonsztárolt dívaként ismerkedünk vele Rossini albuma kapcsán. Tizenkét albummal a háta mögött szerződtette le a Warner – és igaz hogy egy kivételével kisebb kiadóknál jöttek ki 2000-2008 között a lemezei, sőt két évvel korábban kezdett lemezeket készíteni, mint színházakban énekelni – mégis csak igazi hatalmas hang Marie-Nicole Lemieux-é! A YouTube-on meg lehet nézni, hogyan énekel Handelt, új CD-jén pedig meg lehet hallgatni, hogyan énekeli ezeket a Rossini áriákat – s aztán bármennyire is értelmetlen két nagy egyéniség összevetése, de két hang szépsége és gazdagsága okán mégis felvetődik, hogy egy második Bartolival lehet dolgunk…

Marie-Nicole Lemieux hangjának gyönyörű nagy tere van, elképesztően tág skálán képezi hangot, a koratúrákat olyan könnyedén énekli ki, mint egy nagyon magas fekvésű könnyű szoprán – holott az ő altja a bársonyosan meleg fénnyel ragyogó magasságokból képes leszállni a már férfihangokat idéző mélységekig is!Erőteljes, telten mély hang ez, mellyel a nőiesség és a női érzelmek gazdag tárházát képes szemléltetni énekes szerepeiben.A hallgató önkéntelenül felkapja a fejét arra, amit bemutat – de nem öncélú mutatványként, hanem olyan művészi teljesítményként, mely magától értetődően természetes voltában is lenyűgöző, sőt néha már a fizikai határokat feszegetőn meghökkentő.

Megjelenésében is nagy egyéniség, nagy hang, nagy művész – és nem mellesleg nagy fazon is Marie-NicoleLemieux -interjúit és fellépéseit megnézve nagy humorral és nagy életkedvvel. Egy olyan énekes sztár, akit lehet szeretni karakteréért is, művészi teljesítményéért aztán meg végképpen. A Warner Eratoval kötött szerződésének első gyümölcseként jött ki a „Sí,sí, sí, sí” című lemez, melyen Gioacchino Rossini: Az olasz nő Algírban, A tolvaj szarka, A szerelem próbája Tankréd,Semiramis,és Matilde di Shabran című operáiból énekel operaáriákat és operakettősöketaz EnriqueMazzolavezényelte Montpellier Nemzeti Opera Énekkara es Zenekara; valamint az ismert szoprán: PatriziaCiofi, és a basszista JulienVeronese közreműködésével. S mivel ez egy élő felvétel –szerencsére idegesítő zörejek és taps nélkül – ráadásszámként még ott a népszerű Macska-duett is.

 

Marie-NicoleLemieuxamúgy a Tankréd 2014-es nagy sikert arató párizsi színrevitelében dolgozott együtt Mazzolával és Ciofival – ezért is kérte fel őket erre a lemezére közreműködőknek. Erre a Ros-SÍ-nire nyugodt szívvel négy „Sí”-t” – vagyis „Igen”-t lehet mondani.