Kezdőlap Zenei élet Porpora: Germanico in Germania – Adamus

Porpora: Germanico in Germania – Adamus

Igazán hatásos, valódi mega-produkció Nicola Porpora elfeledett operájának bemutatója a Decca három CD-s albumán. Korhű előadásban, olyan barokk specialisták operai sztárparádéjával, mint Max Emanuel Cencic, Julia Lezhneva, vagy éppen Mary-Ellen Nesi.

Operai tűzijáték a barokk Róma farsangi szezonjára: ez Porpora: Germanico in Germania
című három és fél órás művének rövid konklúziója. Nicola Porpora, korának egyik
legnevesebb tanáraként – és énektanáraként – is legendává vált; nem „csak” zeneszerzőkéntlett híres. Miközben beutazta Európát, elképesztő mennyiségű zenét szerzett életének nyolcvankét esztendeje alatt – operáiból jelenleg ötvennégyről tudunk. Emellett a kor olyankasztrált sztárjai tanultak nála, mint például Farinelli, Salimbeni – vagy éppen Caffarelli, akinek éppen a Germanico in Germania cínű opera főszerepét: Arminio-t írta.

A darabot az érvényes pápai rendelet értelmében csak férfi énekesekkel mutatták be 1732. február 11-én Rómában, egy igazi korabeli sztárparádé keretében. A mai kor ítéletével szemlélve elképesztően izgalmas művészeti kor volt ez, hemzsegett a zseniktől és a ma emblematikusnak tekintett alkotásoktól. Porpora egy évvel Bach és Händel után született, és éppen 250. esztendeje hogy elhunyt: szép főhajtás ez a CD előtte az évfordulón.

Operája születésének évében a barokk már csúcspontján jár, és megszületőben van a rokokó. Bach Lipcsében ekkoriban írja nagy oratórikus műveit, ez évben épp a h-moll misébe kezd; Vivaldi túl van nagy hegedűversenyein és ugyanezen a farsangon Velencében mutatja be harminchetedik operáját; Händel pedig Londonban a csúcsok csúcsát járja, két operát is bemutat a farsangon – öt évvel pedig Arminio címmel ő is feldolgozza a témát.

Porpora: Germanico in Germania című darabja az ókori rómaiak korában játszódik,
Germanico római hadvezér és Arminio germán törzsfőnök összecsapását formázza meg a
színpadon – de mint az a XVIII. századi opera seria világában szokásos, a történelmi
szereplők igencsak fiktív környezetben haragszanak, féltékenykednek, szeretnek, szenvednek és panaszkodnak – egyszóval mutatják be egymást váltva kivételes énektudásukat az egymást követő bravura áriákban. Mert Nicola Porpora operája igazi opera bravura: a mester beletett mindent, amit a barokk éneklésről megtaníthatott.

Az eddig még soha fel nem vett opera ősbemutatója a 3 CD-n igazi nagy énekes parádé
keretében jeleníti meg Porpora remekművét. A felvételt az éppen ötven esztendős, a korhű előadás mellett már régóta elkötelezett lengyel karmester: Jan Tomasz Adamus jegyzi. Idén tízedik éve, hogy együtt dolgoznak a Capella Cracoviensis barokk zenekarral, és ez a kicsiszolt, plasztikus, erőteljes tempókat és gesztusokat diktáló, erős kézben tartott előadáson is érződik – második Decca albumukon. A krakkói autentikus együttes néhol a sarkosságot is vállaló, élénk zenélése, és Adamus profizmusa ad keret ahhoz a sztárparádéhoz, melyet a Max Emanuel Cencic, Julia Lezhneva, Mary-Ellen Nesi, Dilyara Idrisova, Juan Sancho és Hasnaa Bennani alkotta énekes stáb formál.

Mert ez az opera seria is inkább szól a drámai helyzeteket átélő énekesekről, semmint a valódi drámáról; tehát kiváló lehetőség napjaink sztárjainak és ígéreteinek, hogy megcsillantság képességeiket. A virtuozitás itt alapvető követelmény! Cencic vitán felül napjaink egyik kontratenor csillaga, igazi operai sztár. Mellette a többiek inkább még emelkedő csillagok, akikre itt a lehetőség, hogy felfigyeljen a világ – igaz, a hölgyek sorából talán immáron az orosz Lezhnevát is valódi sztárnak tekinthetjük. Mindketten a tőlük várható formában énekelnek – bár Popora áriai egyetlen énekesnek sem kegyelmeznek, nagyon gyilkos fekvésekben kell, hogy bizonyítsanak.

Az orosz Dilyara Idrisova már nevet szerzett az operaszínpadon, de egyben a jövő ígérete
szoprán és mezzo szerepekben – itt szép pillanatai vannak. A francia-marokkói Hasnaa
Bennani szép, lágy éneklésével külön is megragadott. A spanyol tenor: Juan Sancho tiszta, ízléses éneklésével pedig – egyetlen igazi férfihangként – inkább csak színezi a cselekményt. Mindhárman a fiatal, de már nem kezdő generáció tagjai – számukra ígéretes bemutatkozás ez a lemez a nagyobb operai közvélemény előtt.

De az igazi csillag ebben a női hangok által uralt operában az Arminio-t alakító Mary-Ellen
Nesi – tulajdonképpen az övé a főszerep, és Nicola Porpora is nyugodtan nevezhette volna el operáját Arminio-nak – ha mondjuk nem Rómában, hanem Bécsben mutatja be. A kanadai-görög mezzo napjaink sokat foglalkoztatott, elismert énekesnője, igazi operai jelenség erőteljes, egyéni színezetű hangjával. Jó választás, kellemes felfedezés. Ahogy az opera is az.

Komlós József JR