Kezdőlap Zenei élet Fekete-Kovács Kornél: Different Aspects of Silence

Fekete-Kovács Kornél: Different Aspects of Silence

Hangokkal lefesteni a csendet valahol olyan, mint tűzzel ábrázolni a vizet, eltáncolni a kövek mozdulatlanságát. Most mégis erre vállalkozik Fekete-Kovács Kornél trombitaművész-zeneszerző a cseh Robert Balzar Trióval, illetve Harcsa Veronika és Dan Bárta énekművészekkel közösen készített új BMC Records lemezén.

A Different Aspects Of Silence című albumon hat zenész keresi a felelősséggel eljátszott hangokat, és tapogatja körül a csend fogalmát.

Fekete-Kovács Kornélt a modern embert folyamatosan körüldongó zaj és zene indította arra, hogy a csend mibenlétéről gondolkodjon. A program zömét ő maga jegyzi, és érzi is ennek felelősségét: mint mondja, minden egyes eljátszott hang mögött ott sorakoznak mindazok a hangok, amelyek a csendben fellelhetőek voltak, így azonban megfosztattak a megszólalás lehetőségétől.

A Modern Art Orchestra művészeti vezetője: Fekete-Kovács Kornél három éve találkozott a Robert Balzar Trióval, akikkel azóta is rendszeresen együttműködik. A közös zenei gondolkodás két különböző, mégis könnyen összehangolódó énekes közreműködésével vált teljessé: a sokoldalú Harcsa Veronika hajlékony mezzoszopránjához a rockénekesként indult, rendkívül népszerű Dan Bárta szuggesztív tenorja társul.

A zenészek felfedezőútja nyomán a csend tapasztalatától elidegenedett 21. századi hallgató árnyalt zenei képet kaphat a csend különböző aspektusairól.

 „A csend szentség, ahogy a muzsika is az. A csend egy időben semmi és minden, magában rejti a végtelen lehetőségét” – mondja Fekete-Kovács Kornél. – „Ha csak egyetlen hangot is játszol, annak súlya kell, legyen, és a legnagyobb hálával, tisztelettel és felelősséggel kell megszólaltatnod.”

A zene tehát determinál, ugyanakkor felszabadít, ez pedig a zenei koncepcióban is megnyilvánul: a megkomponált témák kollektív, irányított improvizációkkal váltakoznak, fenntartva a felszabadító erejű kötöttségek és a kötetlenség egyensúlyát. A lírai, elegáns és intim hangvételű szerzemények szövegeit Kornél olyan szerzőktől válogatta, mint William Blake vagy a 13. századi szúfi filozófus és költő, Rūmī.