Kezdőlap Politika Brexit – May: az Észak-Írországra vonatkozó bizottsági javaslat az Egyesült Királyság egységét...

Brexit – May: az Észak-Írországra vonatkozó bizottsági javaslat az Egyesült Királyság egységét fenyegeti

exit from the eurozone: golden star fallen from a blue wall

Theresa May brit miniszterelnök szerint az Európai Bizottság által a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről szerdán ismertetett jogi tervezet az Egyesült Királyság alkotmányos integritását fenyegetné, mivel külön szabályozási rendszer alá helyezné Észak-Írországot.

A tervezet szerint, amelyet Michel Barnier, az Európai Bizottság Brexit-főtárgyalója mutatott be szerdai brüsszeli sajtótájékoztatóján, az szerepel, hogy az Ír-szigeten – ha egyéb megállapodás nem születik – „közös szabályozási térséget” kellene kialakítani annak érdekében, hogy Észak-Írország és az Ír Köztársaság között a brit EU-tagság megszűnése után is biztosítani lehessen a határellenőrzés nélküli forgalmat.

Theresa May a londoni alsóház szerdai ülésén, képviselői kérdésre válaszolva kijelentette: ha a bizottsági javaslatot jelenlegi formájában érvénybe léptetnék, az az Egyesült Királyság saját belső piacát ásná alá, és veszélybe sodorná az ország alkotmányos egységét, mivel az Ír-tengerre – vagyis Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi országrésze közé – helyezné át a vámhatárt.

„Nincs olyan brit miniszterelnök, aki ilyesmibe valaha is beleegyezne” – fogalmazott szerdai parlamenti válaszában Theresa May.

A brit kormányfő hozzátette: „kristálytisztán” tudomására hozza majd Jean-Claude Junckernek, az Európai Bizottság elnökének „és másoknak is”, hogy a brit kormány soha nem lesz hajlandó ilyen megoldás elfogadására.

Theresa May állásfoglalása után nem sokkal David Lidington, a kabinetirodát vezető miniszter – aki e minőségében May helyettesének számít – sürgősséggel beterjesztett ellenzéki kérdésre válaszolva ugyancsak azt mondta az alsóházban, hogy London soha nem fogadna el olyan megoldást, amely veszélyeztetné az Egyesült Királyság gazdasági vagy alkotmányos integritását.

Lidington hozzátette: a brit kormány nem fog beleegyezni abba sem, hogy Észak-Írország és Írország között ismét „kemény”, fizikai határellenőrzési rendszer jöjjön létre.

London és az Európai Unió között az Írország és Észak-Írország közötti jövőbeni határellenőrzés kérdése az egyik legsarkalatosabb vitapont, különös tekintettel arra, hogy az Egyesült Királyság ki akar lépni az Európai Unió egységes belső piacáról és vámuniójából is, az EU-ban maradó Írország ugyanakkor továbbra is tagja lesz e két fő integrációs szerveződésnek.

Észak-Írország és Írország határa lesz a brit EU-tagság megszűnése után az Egyesült Királyság és az Európai Unió egyetlen szárazföldi határa. Ezen a határon jelenleg semmiféle ellenőrzés nincs.

Michel Barnier azonban már a kilépési feltételrendszer jogi tervezetének szerdai ismertetése előtt, e hónap elején is kijelentette: a kilépési szerződés tartalmazza majd, hogy az egységes EU-piac szabályozási elemeinek továbbra is teljes mértékben vonatkozniuk kell Észak-Írországra, másképp ugyanis nem lehet elkerülni a fizikai határellenőrzés visszaállítását Írország és Észak-Írország között.

London ezt a megoldást kezdettől határozottan elveti, azzal az indokkal, hogy ebben az esetben Észak-Írország és az Egyesült Királyság többi országrésze közé emelkedhetne vámhatár.

Az ügyben súlyos bírálatok érték a héten Boris Johnson brit külügyminisztert, aki a BBC rádiónak nyilatkozva azt mondta: az Észak-Írország és Írország közötti határellenőrzés kérdését műszakilag ugyanolyan könnyen meg lehet oldani, mint ahogy a londoni belváros behajtási díjfizetési kötelezettség alá vont kerületeinek határán megoldották annak ellenőrzését, hogy az autósok befizették-e a díjat.

A brit főváros belső kerületeibe magángépjárművekkel behajtó autósoknak hétköznaponként 11,50 fontot (több mint négyezer forintot) kell fizetniük, de a díjfizetést teljesen automatizált rendszámfelismerő kamerarendszer ellenőrzi, egyéb fizikai ellenőrzési rendszer a díjfizetési zóna határán nincs.


MTI 2018. február 28., szerda