Kezdőlap Zenei élet Baráth Emőke & Philippe Jaroussky: Dualitá – Händel Áriák

Baráth Emőke & Philippe Jaroussky: Dualitá – Händel Áriák

Baráth Emőke a Liszt-díjas magyar szoprán régi énekes-partnerével: Philippe Jaroussky-val és az Artaserse barokk zenekarral vette fel legújabb albumát – ámbár a világhírű kontratenor itt most karmesterként áll mellette.

Baráth Emőkét kilenc éve halljuk lemezeken énekelni – és immáron hatodik éve hogy az Erato/Warner albumain is feltűnik a neve. A világcég amúgy éppen most – új albuma megjelenésével párhozamosan teszi elérhetővé egyszerűbb csomagolásban is 2019-ben megjelent nagy sikert aratott „Voglio cantar” című CD-jét is, melyen Barbara Strozzi és más kora barokk szerzők operarészleteit énekelte.

De térjünk vissza gyorsan Baráth Emőke vadonatúj megjelenéséhez – melyen a nemzetközi sajtóban „emelkedő csillagként” és „barokk-specialistaként” is emlegetett szoprán mindkét jelzőt megerősítő, elsöprő erejű bő hetven perces műsorral jelentkezik.

Az új album a „Dualitá” – azaz a „Kettősség” címet kapta – ezzel utalva a műsorválasztás mögött rejlő tartalomra. Itt és most ugyanis azon túl, hogy Georg Friedrich Händel női hangra komponált operaáriái csendülnek fel, Baráth Emőkét női- és nadrágszerepekben egyaránt halljuk énekelni.

Így aztán ez a kettősség, mely a barokk korban természetes volt, a lemez karaktereiben is megjelenik a kilenc opera áriái jóvoltából. Ámbár az olasz opera egyik szülőhelyén: az akkori Rómában tiltották – de a londoni barokk előadói gyakorlatban természetes és mindennapos volt, hogy a színpadokon nemcsak kasztráltak, de férfiruhába öltözött énekesnők is énekelték a fiúk, az istenek vagy a férfias hősök szopránhangra írt szerepeit. Händel híres énekesnői között is voltak, akik egyszerre énekeltek női és férfi szerepeket; de olyanok is, akik női mivoltukban is csak férfi karaktereket formáltak meg – férfiruhában.

A korszak sztárként ünnepelt és fizetett – és ehhez arányosan követelőző, még nagyobb sikerre és elismerésre vágyó legnagyobb szopránjainak aztán valóban egészen briliáns, nehéz áriákat komponált Händel; és ezekből a kimondottan női hangokra megírt szerepekből most Baráth Emőke briliáns előadásaiban hallhatunk egy reprezentatív válogatást.

Baráth Emőke gyönyörűen, hatásosan és kirobbanó erővel formálja meg az itt felvett szerepeket – perfekt technikája és stílusérzéke lenyűgöz és gyönyörködtet. Egészen különleges szerepben tűnik fel vele korábbi partnere: Philippe Jaroussky – akivel korábban közösen vették fel két Orfeusz-lemezüket és a fentebb már említett Voglio Cantart-t is.

Philippe Jaroussky ugyanis most nem énekel, hanem az éppen húsz esztendeje barátaival közösen alapított barokk zenekart: az Artasersét dirigálja. Jaroussky vezénylése egy tapasztalt sztárénekeshez méltón érzékeny és pontos – a kifejező, színes játékkal elsőrangú korhű kíséretet biztosító Artaserse élén. Baráth Emőkével közösen egy kifinomult, magas követelmények mentén született, emlékezetes lemezt készítettek.

A jövő héten pedig élőben is meghallgatjuk mindezt: az új CD műsorán alapuló programmal ad ugyanis koncertet Baráth Emőke és Philippe Jaroussky március 2-án, szerdán 19. 30-tól Budapesten, a Művészetek Palotája Bartók Béla Koncerttermében.

Komlós József JR